יום שני, 22 ביוני 2015

אין! אני גאון! ראיון עם טליה


את טלי פגשתי באחת הסדנאות שלי לפני כשנתיים, לאחר מכן המשכנו לתהליך אישי ומיד התאהבתי בה. היא מרגשת, כנה, מצחיקה, שנונה, חכמה ועוד המון טלי שכדאי לכן להכיר. טלי היא דוגמא לבעלת עסק שאוהבת שיווק, אוהבת לשווק, אוהבת לעשות את זה בדרך שלה. זה לא תמיד היה ככה, זה היה תהליך וביקשתי מטלי שתספר לנו עליו.


אחת הסיבות שהחלטתי לצאת בסדרה של כתבות בנושא "אני אוהבת שיווק" כי אני שומעת ללא הפסקה מבעלות עסקים כמה הן לא טובות בשיווק, כמה הן לא אוהבות לשווק וכאשר אני אומרת להן ששיווק זה כיף, שאני מאתגרת אותן למצוא את דרך השיווק שלהן ואפילו מלמדת אותן איך עושים את זה, הן עדיין ספקניות. אז החלטתי לגייס כמה בעלות עסקים, לקוחות שלי שיעזרו לי להראות לכן כמה כיף, פשוט ומתגמל זה יכול להיות.

שיווק הוא מנוע צמיחה של העסק, הוא מאפשר לנו להגיע ללקוחות, להתפתח, לפרוץ את גבולות העסק ועוד המון דברים טובים וחשובים ולצורך כך אנחנו חייבות לשווק באופן שיטתי ולהתמיד. וכמו כל דבר שבו אנו זקוקות להתמיד הוא חייב להיות כייפי, חייב להיות אותנטי, חייב שיהיה נגיש לנו. אין שיטה אחת לעשות שיווק, כל אחת צריכה למצוא את הדרך שנכונה לה, לצד זאת יש את המסלול והחוקים השיווקיים, אותם אני מלמדת את לקוחותיי ובפוסטים הקרובים אני רוצה לתת לכן הצצה לחוקים אלו.

***הפתעה חשובה- החלטתי לקחת את הנושא צעד אחד קדימה, ואני מקיימת הדרכה חינמית בקרוב בנושא זה "אני אוהבת לשווק!" בהדרכה אני אלמד אתכן איך לשווק מתוך תשוקה ומותק חדוות יצירה, איך לעשות זאת ולהשיג תוצאות והכי חשוב איך להתמיד. פרטים מלאים בימים הקרובים! שווה לעקוב! (ההרשמה תיפתח בדף הפייסבוק שלי- מיה לנדאו שיווק ותקשורת)

אז נחזור לטלי, המעצבת והבעלים של מותג טליה, מתמחה באופנה ממידה 38 ועד 48. אני תופסת את טלי בימים לפני יריד גדול בו היא משתתפת "יפה בכל צורה". אנחנו מקשקשות קצת על מה היא עשתה ומה נשאר לה עוד לעשות ואז היא חולקת איתי הברקה שלה ומספרת לי שזה היה רגע שהיא הייתה כל מרוצה מהרעיון שלה שהיא הסתובבה בבית ואמרה לכולם "אין! אני גאון!" ולמי שמכיר... זו טלי! הורסת, חכמה ומלאה בהומור עצמי. אני ממליצה לכן להיכנס לדף העסקי של טלי לפני או אחרי הריאיון שתוכלו להתרשם מהעשייה השיווקית שלה.

למה את אוהבת שיווק?
"אני אוהבת שיווק בגלל שזו הדרך שלי לתקשר עם הלקוחות באופן ישיר. מסר שטלי רוצה להעביר ללקוחה. וזה מגיב לי מאד מהר. הלקוחות שלי מרגישות שהשיווק שלי הוא אני, אז הן מתחברות אלי ולמותג מה שמקל על העבודה שלי. כשהן מספרות לי מה הן רוצות אני יודעת לדייק את העיצובים שלי, שאני מדייקת את העיצובים שלי אני למעשה מדייקת את השיחה עם הלקוחות שלי והתוצאה שהלקוחות מגיעות לחנות מבושלות יותר, הן כבר יודעות שהן באות לקנות וזה מקל על המכירה.
עם הזמן הרגשתי שהיצירתיות שלי היא מאד קטנה, יש את הגלגול של העסק: מתי צריך להוציא קולקציה ומה יש בשוק ויש המון אילוצים אני מתעסקת כל הזמן בניהול והצד היצירתי היה מאד קטן. אחרי שגיליתי את עולם השיווק הבנתי שזה מקום להתפרע עם היצירתיות שלי, עם הרעיונות שלי וזה כייף ומרענן."

צילומי לקוחות כחלק מערב לקוחות טליה
מתי התחלת לאהוב שיווק?
"אני זוכרת שבכלל הבנתי מה זה שיווק, לא כל כך הבנתי את ההבדל בין שיווק למכירה וכל הזמן הרגשתי שהשיווק שלי הוא מבצעים." תבואי יש מבצע" או "תראי איזה יופי יש מבצע" וזה לא שימח אותי לתקשר עם לקוחות רק שיש מבצעים. אז חיפשתי משהו אחר וככה נפגשנו, התחלנו תהליך ולאחר מכן אמרת לי "יאללה ביי, לכי לעבוד"   והייתי צריכה להמשיך לבד. אני זוכרת זה היה אחרי צוק איתן.
בצוק איתן חוויתי משבר גם ברמה האישית מכל מתח, מלחמה, אזעקות וגם בעסק הוא לא מגיב. אני זוכרת שאבא שלי אמר לי שזה לא יהיה שבוע זה יהיה חודשיים ולא תהיה הכנסה בעסק ושאל אותי טלי מה את הולך לעשות?
ואז ישבתי בסטודיו וראיתי שאין לקוחות ברחוב וגם אני והצוות מדוכאות וחשבתי לעצמי מה הדבר שהכי בא לי. פשוט לא בא לי להיות לבד, ואמרתי שאם אני מרגישה ככה אני בטוחה שיש עוד הרבה נשים במצב שלי . החלטתי שאני שולחת מייל ללקוחות שלי ושלחתי מייל " נמאס לי לשבת לבד בחנות, אני מדוכאת, אני מתגעגעת. מי שמזמינה אותי אליה, אני לוקחת סטנד, מביאה בגדים ועושות ערב כיף לבנות בשכונה".  ופתאום התחלתי לקבל תגובות מהלקוחות ועד אז אני לא הייתי מקבלת תגובות על מיילים, הן היו קוראות אבל לא מגיבות ופתאום החזירו תשובות. התחילו לתאם איתי, התחילו להגיד לי שהן רוצות לבוא אלי, פתאום התחיל משהו לקרות שם. וזה הרגע שנפל לי האסימון, ששיווק זה מה הלקוחה צריכה ואיך אני יכולה לתת לה את זה. ולכן גם בשנייה שהייתה הפסקת אש חזרה לי העבודה כאילו לא היה כלום כי בעצם לא הפסקתי לעבוד לרגע."

האם פעם שנאת שיווק?
"לא הבנתי, אז שנאתי. הרגשתי שאני דוחפת את עצמי, מוכרת את עצמי. היום אני מסתכלת על זה אחרת, אני נותנת ללקוחה מה שהיא צריכה ממני, זה מתחיל ברמה הכי בסיסית של הבגד שאני פונה לפלח שוק שלא מגיעים אליו וזה ממשיך בזה שאני מבינה בדיוק מי הלקוחה שלי ומה מעניין אותה, מה מעניין אותה לקרוא, מה מעניין אותה לראות וממה היא מתרגשת. "

ואת זה למדת איך?
"ניסוי טעייה, קודם כל הבנתי שהלקוחה שלי זה אני ואז התחלתי לבדוק מה מעניין אותי, ממה אני מתרגשת, עשיתי כל מיני דברים לראות מה מגיב יותר ומה מגיב פחות וככה למדתי. וזה תמיד בא ביחד עם דוח מכירות אז מאד קל לראות מתי זה עובד ועובד טוב."

מה הכוח או החוזקות השיווקיות  שלך?
"אותנטיות, הרבה הומור ואני בעיקר מכירה את הלקוחות שלי ברמה האישית גם מי מסיימת ללמוד מי התחתנה , מי מנסה להיכנס להיריון מי עזבה עבודה וזה פשוט לתקשר עם הקהל שלך שזה נקודת המבט שלך."

את אשת שיווק טובה?
"כן, כי זה עובד, ההכנסות שלי גדלו, אני מרגישה שאני כל הזמן בעשייה ושיווק מבחינתי זה לא לחכות שהלקוחה תיכנס אלי אלא להביא אותה אלי."

מה את והעסק הרווחתם בעזרת השיווק?
"הרווחתי את עצמי חזרה כי הרגשתי שאני אבודה וככול שאני יותר מדויקת בשיווק ובעשייה שלי אז אני יותר "טלי" ברמה האישית וברמה הכללית. ברגע שיש לי את הכלים והיכולות לעשות דברים אני מתרגשת ולא בפחדים ובחששות. כתוצאה מזה העסק גדל וצומח וגם הגבולות נמתחו. אם קודם הייתי מעצבת שיש לה חנות סטודיו אז היום בזכות זה שאני יודעת לשווק אני עושה סדנאות למעצבי אופנה, חוגי יצירה לילדים, אני כל הזמן בפרויקטים חדשים ויזמות ודברים שרציתי לעשת ולא התאפשר לי מבחינה פיזית פיננסית כי כל הזמן הייתי עסוקה בלגמור את החודש. וגם כי לא היו לי כלים שיווקיים ,לא היתה לי דרך לגשת לדברים. מראש הייתי אומרת שזה לא יעבוד איך תביאי אנשים? אז המון חלומות שלי לא יצאו לפועל בגלל שלא ידעתי לשווק. היום זה ממש לא ככה".
הגרלה של טיסה וקניות ללקוחות טליה

מה יש להגיד לכל אלו שלא אוהבות שיווק?
"שזה הרבה יותר קל ממה שזה נראה לפני מתחילים, לפני שמבינים איך נכון לך לשווק ושאחרי שלומדים לשווק את לא מבינה איך עשית את זה קודם בכלל, למה זה לא קרה עד עכשיו ופתאום זה קל וזה כיף וזה לא מעמסה."
צילומי לקוחות במסגרת יום פינוק ללקוחות

מה הטיפים שלך לאלו שמתחילות?
1.      לשאול את הלקוחות מה מעניין, מה רוצות , מה ירגש אותם אני הייתי שואלת המון שאלות את הלקוחות שלי.
2.      לא לפחד לנסות כל דבר שבא לך לעשות אותו.
3.      שיווק זה לא רק דברים גרנדיוזיים אלא רק דברים קטנים, לא הכל פרויקטים אלא לפעמים משהו קטן ונקודתי וזה גם כייף.
4.      לא לפחד לשים לעצמי יעדים כמותיים וכספיים.
5.      לעשות את זה בכיף פשוט ליהנות מזה.
אני החלטתי שאני באה לתהליך (תהליך שעברנו יחד) פתוח. על כך דבר אני אומרת "כן", אני באה בלי התנגדויות, אני באה בלי שיפוט מקדים. כל מה שתגידי לי לעשות אני עושה. וזה עבד, הצלחתי ככה להשתחרר ממה יגידו עלי (מה זו היא עפה על עצמה, או מה היא חושבת לעצמה זה לא עובד ככה בענף שלנו) ופשוט עשיתי את זה. זה עובד וזה כיף אז מאותו יום אני רק ממשיכה.
שיווק זה שריר, בהתחלה חששתי שיגמרו לי הרעיונות, שאני אעשה יותר מידי אבל ככול שעשיתי יותר זה הלך ונהיה קל יותר וטוב יותר ותוצאות טובות יותר. היום כאשר הלקוחות כתובות לי  "וואו איך בא לי שעתיים איתך בחנות" "או טלי הצילו אני חייבת את החצאית החדשה שלך תבואי לפתוח לי קודם" אני מתרגשת, וזה העונג והאושר שלי."

איך עושה שיווק?
(וכאן! אין חוכמות! כמורה התמלאתי גאווה וסיפוק, טלי הזו אלופה! כשעובדים עם השיטה זה פשוט עובד!)
"אני מסתכלת על השנה, מסתכלת על השלושה, ארבעה חודשים הקרובים. אני בודקת איפה היו לי חודשים איפה היו לי חודשים פחות טובים. מה עובר על הלקוחות שלי בתקופה הזו, מה מעניין אותם מה אני רוצה לקדם, מה מעניין אותי, ומתחילה לשבץ אותם בארבעה חודשים קדימה.
למשל יש תפיסה כזו שמכירות לפני ראש השנה ופסח זה שיא מטורף  אבל כל שנה אני רואה שזה לא נכון בעסק שלי. הקניות רגילות לגמרי ושאלתי את עצמי למה? ושאלתי לקוחות ואז הבנתי שתקופות עמוסות בשבילן. קייטנות, בית ספר, ילדים, חופש, אמא תקני לי וכל מיני כאלו. הן למעשה עייפות ולא משקיעות בכלל בעצמן. אז בתקופות האלו אני "משווקת לייט" אני מראש מתכננת אני תקופות השיא לחול המועד ואלו באמת מידי שנה תקופות שיא של מכירות בחנות שלי."

אני וטלי בפוזה מצחיקה בתא הצילום שהקימה בחנות
את משקיעה כסף בשיווק שלך?   
"בוודאי, בגרפיקה, בצילומים, בסרטונים, מיילים, וסמסים, אני משקיעה בפרסום בפייסבוק אני משקיעה הרבה באירוע עצמו, תמיד אירועים עם תוכן, מתנות ללקוחות וערך מוסף. תמיד משקיעה בדברים הקטנים כמו קישוטים, כיבוד והפתעות. מאמינה בהשקעות שחוזרות אל הלקוחות."


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה