יום שלישי, 24 במרץ 2015

חוק שימור האנרגיה


אני לא מדענית, חוקרת וכלל לא בוגרת של אחד המסלולים הראליים ובכל זאת אני פוגשת בחוק שימור האנרגיה מידי יום בעבודה שלי ובחיים.

חוק שימור האנרגיה למעשה קובע כי אנרגיה לא הולכת לאיבוד. היא משנה את צורתה, היא מביאה לתגובת שרשרת אבל אין מצב שאנרגיה פשוט נעלמת בחלל. אז איך יכול להיות שהרבה פעמים אנחנו מרגישות שאנחנו עושות מאמצי שיווק, שאנחנו נותנות את כל כולנו ובכל זאת אין תוצאות?

אתן בטח מכירות את ההרגשה הזו, היא פוגשת בעלות עסקים וגם פוגשת אותנו בחיים הפרטים. אני רוצה להוכיח לכן את החוק הזה גם בעסקים שלנו. כל פעולה שתעשו, כל פעולה! תקבלו  תוצאות! תשקיעו, תעשו, תיצרו, תשווקו את תקבלו את אותה אנרגיה חזרה.

בתחילת דרכי השקעתי 200% מזמני בעסק. יזמתי שיתופי פעולה, העברתי הרצאות (כן בחינם! כן! כן!), כתבתי מלא פוסטים, הקמתי פייסבוק עסקי ותחזקתי אותו, יזמתי כתבות יחסי ציבור והייתי כל הזמן עסוקה בעשייה.

במבט לאחור אני רואה את חוק שימור האנרגיה, אני רואה את כל הפירות לזרעים שזרעתי. אולם באותה תקופה היו המון רגעים של ייאוש ובעיקר אכזבה. כמה אני משקיעה, כמה אני עושה ובקושי מרגישה את אותה אנרגיה חוזרת שאני מספרת עליה.

אז למה זה? האם לאנרגיה לוקח מלאאא זמן להגיע חזרה? רק בעלות עסקים ותיקות יותר או רק במבט לאחור אנחנו יכולות להבחין באנרגיה החוזרת?

 לא! אנחנו לגמרי צריכות ויכולות להבחין באנרגיה החוזרת אבל יש משהו אחד שקצת מקלקל לנו את נקודת המבט. והדבר הזה הוא צפיות מוגזמות.
אנחנו משוכנעות שכל יוזמה, כל פעולה חדשה שנעשה היא שתזרים לנו עכשיו מלא מלא לקוחות, היא זאת שתיקח אותנו למקום המיוחל, היא זו שתכניס לנו תזרים  רחב, היא זו שתקפיץ אותנו קדימה.
 לפני כל יוזמה, כל מהלך אנחנו מתרגשות, אופטימיות ובטוחות בהצלחה שלנו. מה שיוצר אצלנו תפיסת מציאות רצויה ולרוב מוגזמת. ואז אנחנו מתאכזבות. ואז אנחנו רואות כישלון ואז אנחנו כועסות, מתייאשות וכלל לא מרגישות את האנרגיה חוזרת.

אז מה? מה את מציעה מיה? להיות פסימיות?
 כלל לא!

 אופטימיות היא מפתח מרכזי לכל בעלת עסק. יש מודלים שלמים בכללה שמדברים על כשל היזם. על כך שאנשים מעריכים את העתיד שלהם כאופטימי יותר, מעריכים את סיכוי ההצלחה שלהם בצורה גבוה יותר מאשר אחרים ולא משנה מה המניעים לכך, אין עוררין כי ללא יזמים אופטימיים לא הייתה כלכלה. אופטימיות היא המנוע הכי חשוב ליוזמות וכלכלה חופשית.

חג אביב שמח
צילום: נעמי ויעל צלמות
הפתרון הוא רגע לעצור, שנייה לפני הכרזנו על המהלך ככישלון, תנסו לבדוק עם עצמכן מה בכל זאת הרווחתן? מה בכל זאת קיבלתן חזרה? מה בכל זאת ייצר התקדמות?
האם הרווחתן חשיפה, לייקים חדשים, לקוחות חדשים, מוצרים חדשים? שנייה לפני שאתן עונות לי "כן ,אבל לא מספיק" אני רוצה לספר לכן סיפור.

יום אחד ישבתי עם לקוחה בפגישות הראשונות שלנו ויחד בנינו מהלך שיווקי. היא הלכה לעבוד ונפגשנו שוב לאחר שבועיים. היא עשתה את רוב מה שסיכמנו אבל... הגיע רק לקוח אחד והיעד שלנו בכלל היה שישה לקוחות חדשים.  היא הייתה מבולבלת, פעם אחת היה לה כיף לעשות, לעבוד נכון והרגישה שהיא מדויקת אבל התוצאות... ממש לא כמו הציפיות.

אמרתי לה, תראי, הצלחת לייצר תהליך שכנועי על לקוח אחד, כלומר את יודעת לייצר שיווק. עכשיו בואי נחדד את התכנית, נרענן מהלך ותצאי שוב לעשייה. נפגשנו כעבור שבועיים עם כחמישה לקוחות חדשים.
אני בטוחה שאם לא היינו עוצרות רגע לראות את "היש" את הלקוח שכן הצליחה לגייס, היא לא הייתה מצליחה לגייס כחמישה לקוחות חדשים בשבוע שלאחר מכן. היא פשוט לא הייתה מצליחה לראות ולא להאמין באנרגיה חוזרת. מרגע שמוכנים לראות את האנרגיה, להכיר בקיום שלה קל מאד לשחק עם המינונים, קל מאד "לתת עוד עבודה" כדי לקבל עוד תוצאות.

ועוד דבר חשוב מאד על אופטימיות. וולט דיסני נחשב לסמל של חדשנות ולא רבים יודעים שהוא פיתח מודל, שיטה ליצירת חדשנות. השיטה מבוססת על דיאלוג  בין שני אנשים.  היזם, החולם והמדריך, זה שתפקידו לעזור ליוזם.

השלב הראשון, זה שלב החלום. היזם מספר על החלום שלו, על הרעיון שלו והתפקיד של המדריך הוא לעודד אותו לחלום יותר גבוה, יותר  מופרע, לשבור דפוסי חשיבה מקבעים, לחשוב מחוץ לקופסא ולחלום חלום מטורף.

השלב השני הוא שלב הריאליזם. בשלב הזה היזם בונה תכנית פעולה מהמקום בו הוא נמצא היום ועד להגשמת החלום. התפקיד של המדריך הוא לכוון את היזם לבנות תכנית מפורטת ומציאותית.
השלב השלישי הוא שלב הספקנות. בשלב זה המדריך מטיל ספק בכל שלב ופרצה בתכנית במטרה לוודא שהתכנית מקיפה וערוכה לכל תרחיש אפשרי.

בכל שלב אסור לפקפק בחולם או בחלום אלא לקחת אותו כעוגן, כאקסיומה ולהתאים את המציאות והתכנית לחלום.

אני אוהבת את המודל הזה, אני מאמינה בו מאד, אני רואה את זה יום יום. איפה שאין חלום, אין חדשנות, אין תשוקה.
תהיו אופטמיות
 תראו את העשייה ואת האנרגיה החוזרת
 תפנו מקום לראות אותה חוזרת

************

לרגל חג האביב החלטתי לקיים בימי שלפני החג מרתון התעוררות וצמיחה. הפוסט הבא הוא חלק מסדרת הפוסטים (מזמינה אתכן לקרוא את כל הפוסטים בסדרה, א לו הפורסמו ואלו שיבואו)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה