יום חמישי, 4 בדצמבר 2014

איך יוצרים מטרה שיווקית?

(חרגתי ממנהגי, והיום פוסט שכולו תכלס! שיווק לפנים!)

אני מכירה כמה סוגים של שיווק לא אפקטיבי בעסק של אישה אחת.

יש את אלו שמגיבות, הן כמעט ולא משווקות אלא מגיבות למה שקורה. אם מזמינים אותן להרצאה או ליריד הן אולי ילכו, אם פונים אליהן בהצעה לשיתוף פעולה אולי הן ילכו אבל הן לא יוזמות, לא מנהיגות את העסק ולא חושבות אסטרטגית.

יש את אלו שמשווקות כל הזמן, בכל דרך ולא מפסיקות (גם אם זה חוזר על עצמו, גם אם זה לא ממש עובד וגם אם זה באוטומט). הן עושות שימוש בכמה כלים שיווקיים ומבחינת הכלים השיווקיים הם המטרה. הן רוצות לצבור כמה שיותר לייקים בפייסבוק (ולא קריטי כרגע אם זה מוביל למכירה, אם אלו לקוחות או לא ואם הלייקים מתורגמים לכסף או לא), הן עושות מבצעים כי נראה להן שזה עובד, תמיד יש להן מבצע, תמיד ידחפו את המבצע ולא יחשבו למה בכלל לעשות מבצע? מה אני רוצה לקדם? האם נכון לי עכשיו לעשות מבצע ועל מה?

 יש עוד כמה סוגים. המשותף לכולם שהשיווק פשוט לא עובד, שהן עובדת קשה, שהן מרגישות שהן עושות מעל ומעבר אבל התוצאות בשורת הרווח לא משקפות את מה שהן רוצות לראות. הן "לא מגיעות" לעשות את מה שהן באמת רוצות: להתפתח, להשיק מוצרים חלומיים שהן מתכננות כבר הרבה זמן, לצאת בשירותים חדשים או סדנאות שהן בונות כבר המון זמן והן למעשה מדשדשות.

אז איך פותרים את זה?
קודם כל עוצרים וחושבים, לעצור! לא יקרה כלום, שיווק זו פעולה אסטרטגית שנועדה לעזור לנו בעלות העסקים לנווט את דרכנו העסקית (ולהשיג יותר לקוחות, יותר רווחים, גדילה, התפתחות ושפע יציב לבית שלנו).

מבין כל הדברים שנכון לחשוב עליהם בזמן שבונים שיווק ותכנית עבודה שיווקית זה מה המטרה השיווקית שלי כרגע?
מה אני רוצה להשיג? מה אני צריכה לעשות כדי להשיג את זה? מה האמצעים העומדים לרשותי כדי לעשות זאת?

כאשר אני עוצרת לחשוב מה המטרה שלי, מציבה לעצמי מטרה אני כבר בדרך הנכון להשיג אותה. ככה אני מנתחת את המצב של העסק שלי, את היעדים שלי, את הסביבה שלי ומבינה איך לפעול נכון ועכשיו.















יש שפע של מטרות שיווקיות, אני רוצה לתת לכן כמה דוגמאות נפוצות:

יריד: כאשר אני משתתפת ביריד לצד בעלות עסקים נוספות יש לי שלוש מטרות עיקריות:
1.      להניע לפעולה את כל הלקוחות שלי (והלקוחות הפוטנציאליות, אלו שעוקבות אחרי ברשתות החברתיות, במייל וטרם קנו אצלי), להגיע ליריד ולקנות מהמוצרים שלי.
2.      שכל מי שמגיע ליריד והיא לא לקוחה שלי, תכיר אותי ותתכנן לקנות אצלי מראש.
3.      מינוף היריד להמשכיות- צבירת מיילים, חשיפה והיכרות עם קהל חדש, היכרות עם בעלות עסקים לצורך שיתופי פעולה עתידים.
כאשר מיקדתי לעצמי מטרות אני כבר ממקדת את העשייה שלי. אני יודעת למשל שאני חייבת לקיים פעילות או מבצע מיוחד ללקוחות שלי שיגרום להן להגיע ליריד ולהפיץ אותו במיילים, סמסים, מיילים ועוד. אני יודעת שאני צריכה לפרסם בדף אירוע משותף כדי שלקוחות שטרם הכירו אותי יכירו אותי. אני יודעת שאני צריכה לעשות שיתוף פעולה כגון מבצע או צילומים משותפים עם מציגות נוספות ביריד כדי להיחשף לקהל שלהן ולהניע אותן לפעולה. אני יודעת שאני חייבת לאסוף מיילים ביריד ולצאת מתפקיד הגזברית לשוחח ולהכיר את הקהל והמציגות. ועוד.

עסק חדש: כאשר אני מקימה עסק חדש יש המון מה לעשות אבל המטרות העיקריות יכולות להיות:
1.      מיקוד- לגבש זהות עסקית חזקה ומבודלת, לפלח את קהל היעד. לדעת מי אני, מי הלקוחות שלי ומה אני מעניקה להן שעסקים אחרים לא עושים באותה מידה או אופן.
2.      בניית תשתית שיווקית: שיכנועית ופיתוח מאגר לקוחות ראשוני.
כאשר בונים עסק חדש יש המון רעשים, כל אחד אומר מה לעשות וחלק מהדברים (והם רבים) נשמעים ממש טוב ואנחנו מתפזרות לכל הכיוונים. ברגע שהצבנו מטרות אנחנו יכולות לפעול, לבנות אתר בצורה משכנעת כך שכל מי שנופל על התר ירים לנו טלפון, לבנות מאגר לקוחות התחלתי ולהתחיל לשווק לו על ידי מערכת דיוור או כלים אחרים, יוזמות לקהל יעד לביסוס מאגר ראשוני ועשייה שניתן לפתח . אני יודעת להקים ולפתח את הכלים השיווקיים הנכונים לי ולהתקדם לבניית תכנית עבודה ראשונה.

השקת מוצר/ שירות חדש: סביב כל השקה יש המון חששות, איך לעשות, כמה לעשות ומה קורה אם זה לא יצליח. גם כאן זיהוי המטרות השיווקיות הן המפתח להצלחה בהשקה:
1.      למכור 1000 יחידות מוצר ולפתח נקודות מכירה ישירות.
2.      להרחיב קהל יעד- לפנות לקהל יעד חדש.
במקרה זה בחרתי מטרות אלו כדוגמא, אבל מרגע שיש מטרות אני יודעת שאני צריכה להקים חנות און ליין/ ירידים ומכירות מיוחדות שלי. אם אני עוסקת בתחום שירותים אז לקיים הרצאת מכירה או אירוע חשיפה עם מכירה. כדי לפנות לקהלים חדשים אני בוחרת להשתמש בכלים חדשים, לפתח מבצעים של חבר מביא חבר (למשל אימהות ובנות אם קהל היעד שלי הוא האימהות של הלקוחות שלי) ועוד.

עכשיו! איך עושים את זה?!
אם הדוגמאות גרמו לך להתכווץ- אל! אני עושה את מה שאני עושה מעל לשש שנים. אנחנו לא נולדים אנשי שיווק, לא הקמת את העסק כדי להיות אשת שיווק את כן צריכה ללמוד לשווק את העסק שלך! את כן צריכה להבין את המטרות שלך, ראי בפוסט השראה, רעיונות!

ונסי את התרגיל הבא:
הסתכלי על לוח השנה, ראי רבעון קדימה (3 חודשים).
שאלי את עצמך, מה האתגר שלי? מה אני רוצה להשיג במהלך החודשים האלו?
מה יעזור לי להשיג אותו? מה הדרך האפקטיבית ביותר?
ומפה נסחי מטרות שיווקיות

אני ממליצה להקדיש לזה מחשבה, אני ממליצה לשבת ולתכנן. לפעמים עזרה מבחוץ תוכל מאד להואיל. ואם את מרגישה ללא מטרה ורוצה לבנות תכנית עבודה, להכיר את שיווק העסק שלך, לעשות שיווק בכיף! בחדווה! ובהצלחה!

 תראי את הפוסט הבא , אני פותחת קורס שיווק חדש ובו כל אחת תגלה את המטרות שלה, את הדרך ותבנה תכנית עבודה שיווקית שתקפיץ אותך:http://maya-landau.blogspot.co.il/2014/11/blog-post.html

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה