יום רביעי, 30 באפריל 2014

ראיון עם עדי פוגל הולנדר, עורכת מגזין העיצוב "נישה" לרגל הרצאתה באירוע "מעצבות בהצלחה"

מעגלים. החיים נעים כל הזמן בריקוד מקסים ומעגלי. לפני שנים עוד עבדתי במשרד יחסי ציבור שהתמחה בתחום העיצוב. זה היה המקום בו גיליתי את האהבה שלי, זה היה המקום בו למדתי את השיעורים החשובים ביותר, זכיתי. זכיתי להתאהב, לנסוע עם לקוחות בעולם ולפגוש מעצבים מהשורה הראשונה, זכיתי לפגוש את כל המעצבים שהגיעו לתערוכות פה בארץ וזכיתי לגלות כל יום משהו חדש ולאהוב כל יום את מה שאני עושה. כבר אז לפני כשבע שנים הכרתי את עדי פוגל הולנדר, העורכת (בזמנו, החדשה) של מגזין "נישה". הרבה דברים השתנו מאז, אני יצאתי לעצמאות, עולם העיצוב וגם עולם השיווק עברו שינויים אדירים אבל מגזין "נישה" נשאר מגזין העיצוב המוביל. כמה אני נרגשת לסגור מעגל ולהזמין את עדי פוגל הולנדר להרצות באירוע מיוחד שאני מקיימת עבור אדריכליות, מעצבות פנים והום סטיילינג. (אירוע "מעצבות בהצלחה" 12.5.14)

לרגל הרצאתה תפסתי את עדי לשיחה על עיצוב, הגשמה והשראה וכמובן שהבאתי פה חלק מהשיחה כדי שגם מי שלא תצליח להגיע לבוקר שלי, תוכל לקחת כמה דברים לעבודה היום יומית שלה.


איך הגעת לערוך את מגזין "נישה"?
"תחום העיצוב משך אותי מאז ומעולם. תמיד עבדתי עם הידיים, יצרתי ואספתי חפצים יפים וטיפחתי את סביבת המגורים שלי. בהמשך אף למדתי עיצוב פנים בשלוחה ללימודי חוץ של הטכניון. יחד עם זאת, שנים רבות הנושא נשאר בגדר תחביב, כאשר במקביל סיימתי תואר ראשון במדעי ההתנהגות ותואר שני במנהל עסקים עם התמחות בניהול משאבי אנוש. כשנולד בכורי, החלטתי לבצע שינוי ופתחתי עסק קטן למכירה של ציורים וכלי קרמיקה מעשה ידיי. בזמנו שיווק ומכירה לא היו פשוטים ונגישים כמו היום וברגע שקיבלתי טלפון מקרובת משפחה שמחפשים מפיקה ל"נישה" קפצתי על ההזדמנות וסגרתי את העסק שלי. הייתי במקום הנכון בזמן הנכון ואחרי חודשיים וחצי בתפקיד, עורכת המגזין עזבה ואני נכנסתי לנעליה הגדולות. אני תמיד אומרת שאם אתה עושה משהו שהוא באמת אהבה גדולה שלך, לא משנה באיזה כובע אתה נמצא, זה תמיד מתכון טוב להצלחה ולפני כמה חודשים סגרתי שבע שנים בתפקיד."


בוודאי לאורך השנים חלו המון שינויים בענף, מה השינויים שאת יכולה להצביע עליהם היום?
"אחד השינויים הבולטים הוא הדרך שבה אנו צורכים מידע. אם בעבר מגזינים וספרים היו ספק המידע העיקרי בתחום, הרי שהיום יש בלוגים ואתרי אינטרנט, אנשים נוסעים יותר ונחשפים יותר, הרשתות החברתיות מאפשרות לחלוק מידע שבעבר היה חסום." הטכנולוגיה מאפשרת באותה המידה גם אפשרויות חדשות לחשיפה ולשיווק. בעבר ליוצרים ולמעצבים לא היו הרבה אפשרויות בשיווק עצמי. כיום הפלטפורמות הנגישות כמו הרשתות החברתיות, חנויות מקוונות, בלוגים ובכלל הרשת הפכו את השיווק האישי להרבה יותר קל. אני זוכרת שפעם עוד היינו מקבלים מכתבים בדואר מקוראים, היום התקשורת היא ישירה. כנ"ל לגבי אדריכלים ומעצבים שפונים ישירות. בעבר זה לא היה כך. החשיפה ממש הביאה לפריחה בענף, יש יותר ויותר תכניות טלוויזיה בנושא עיצוב, מתחמי עיצוב גדולים שקמו, ירידי עיצוב, בלוגריות מתחום העיצוב שהפכו למובילות דעה, קהילות ברשתות חברתיות. נושא העיצוב נכנס לסדר היום הציבורי יותר מאי פעם.

בפן המקצועי, יש פריחה של תחום ההום סטיילינג בארץ. ב"נישה" מאז ומעולם נגעו בפרטים הקטנים שעושים את ההבדל - אם במדורים כמו "עשה זאת בעצמך", אם בליווי תהליכי שיפוץ "לפני" ו" אחרי", או אם בהפקות עיצוב מרהיבות. אבל אז לא קראו לילד בשמו. בשנים האחרונות קמו לא מעט בתי ספר ללימודי עיצוב וכל הזמן נפתחים קורסים וסדנאות בתחום ההום סטיילינג. יש ביקוש לדבר. אני למשל תמיד משתדלת להביא בתים שיש בהם את ה"פיין טיונינג", את הנשמה של הדיירים. הסגנון פחות חשוב כמו השכבה העליונה שנותנת לבית את הקסם המיוחד שלו ומבדילה אותו מבתים אחרים. בבחירת הקו של המגזין אני דואגת שהוא יציג חומרים שאנשים יכולים להתחבר אליהם. אני רוצה לראות את המשהו מעבר, תמיד מחפשת להביא את המקומות, הבתים, האנשים, המעצבים המיוחדים, שאפשר להתחבר אליהם, כאלה שיש נשמה בעבודות שלהם."



החשיפה לתחום העיצוב מורגשת בהחלט, האם יש לה גם חסרונות?
"כן. אחד החסרונות הוא שיש מיליון בתים שנראים בדיוק אותו הדבר. אחד מעתיק מהשני. זה מביא לכך שהדברים נמאסים מאוד מהר והיכולת לרגש קטנה. יש אינפלציה של מעצבות פנים וסטייליסטיות, והפערים בידע ובניסיון בפועל גדלים ומורגשים מאוד. בעידן שבו יש יותר ויותר מסלולי הכשרה למקצועות העיצוב, ויותר ויותר אנשים בוחרים ללכת עם הכישרון שלהם ולעסוק בתחום, אני חושבת שמי שבאמת בחרה בעיצוב מתוך אהבה גדולה וכישרון צריכה לראות בזה הזדמנות לפתח את עצמה, לדאוג תמיד להיות הכי טובה, בעיקר בהיבט של הפרשנות שלה לבתים שהיא מתכננת, לשמור על טביעת האצבע הייחודית לה."

אז מה חשוב יותר, הכשרה או טעם משובח? למעצבות שאת מחשיבה כטובות בענייך מה יש יותר?
"יש להן גם וגם. אין תחליף לתכנון נכון וטוב. זה משהו שהרבה יותר קשה לשנות. אם הידע שלך הוא שטחי לא תוכלי להגיע לתוצאות מספיק טובות. טרנדים ומגמות הם ברי חלוף ומעצב טוב צריך לדעת לקבוע את המינונים הנכונים. צריך כל הזמן להמציא את עצמו, לפתח ולהתפתח עם הסגנון העיצובי שלו. מעצבת טובה עם ידע ובסיס טוב תוכל להתאים את עצמה, לדעת איפה לשחק בחלל ואיפה לא. תוכל להציג יצירתיות, לתת את המקסימום ללקוח ובאמת להביא המון נשמה לכל עבודה שלה. זה כמו שמוסיקאי לא יתחיל לאלתר לפני שילמד טוב את התיאוריה, ואותה הדוגמה לשפים וכדומה. כמובן שיש תמיד את יוצאות דופן, בעלות הטעם המשובח שללא השכלה פורמלית מצליחות בכל פרויקט להגיע לרמה מאד מקצועית, נעזרות בקולגות עבור שרטוטים ותוכניות, אבל זה היוצא מהכלל שלא מעיד על הכלל." היופי הוא, וזה מה שמפתיע, שאפשר להתפתח בשני הכיוונים- הכשרה מקצועית, זה ברור, אבל מעבר לכך, גם טעם אפשר לרכוש ולעדן.


הבית הישראלי והלקוח הישראלי השתנו?
"שוב, השינוי הגדול הוא במודעות. אם פעם היית לוקח אדריכל או מעצב פנים רק במקרה של שיפוץ או בנייה חדשה, היום לא קונים דירה חדשה בלי מעצבת צמודה. יש מודעות הרבה יותר גדולה, לקוחות יודעים לשאול את השאלות ויודעים שהם יכולים לקבל הרבה יותר מהבית שלהם. הרבה אנשים משדרגים את המרחב הביתי שלהם בעצמם מרעיונות שהם מקבלים בכל הפלטפורמות שציינתי, בפורומים של שיפוץ וכדומה. המידע הרבה יותר רחב ונגיש."

מי מעוררת השראה בענייך?
"באופן כללי אני מעריצה נשים שעושות את זה. זה אומר שהן מצליחות להגשים את עצמן, לעשות דברים גדולים במקביל לגידול ילדים ומשפחה."

יש לך טיפים שאת יכולה לתת למעצבות שרוצות לגדול ולממש את עצמן?
"שני טיפים מרכזיים: ראשית, להקפיד להיות מעודכנות. לבקר בתערוכות עיצוב בארץ ובעולם, לקרוא מגזינים וספרים חדשים בתחום,  להיות מנויות על בלוגים לעיצוב הבית. תמיד ללמוד ולהתפתח. להשתתף בסדנאות מעניינות, לשמוע הרצאות ולבקר בגלריות. מכל דבר אפשר ללמוד וההשראה נמצאת בכל מקום. הכניסו את זה ליומן, הפכו את זה לחלק מהמשימות החודשיות שלכן. גם הלו"ז שלי מאד צפוף ואני מתעקשת להגיע לתערוכות, למכירות, להרצאות שמעניינות אותי."
"שנית, לא לוותר על צילום מקצועי של הפרויקטים שלכן. זה כרטיס הביקור שלכן. השקיעו בסטיילינג ובצלם מקצועי (שמבין בתאורה בזוויות צילום) כי אחר כך זה יחזור אליכן. גם אם פרויקט לא יתפרסם, הוא ייכנס לתיק העבודות שלכן וברגע שמה שאתן מציגות נראה מליון דולר, זה מה שמוכר.

על מה את הולכת לדבר בהרצאה ועם אילו כלים את רוצה שיצאו ממנה?
"ההרצאה לוקחת את הקהל למסלול המלא שעובר מגזין עיצוב עד ההורדה לדפוס, דרך העיניים של עורכת מגזין "נישה" בשבע השנים האחרונות. ההרצאה מפגישה את הקהל עם הדילמות היום-יומיות שעל רצפת מערכת הירחון, החל בעולם המושגים העיתונאי והפרסונות המעורבות, דרך מקורות ההשראה ובניית הקונספט וכלה באופן קבלת ההחלטות בפועל.
זוהי הזמנה לראות את הדברים בגובה העיניים של העשייה השוטפת ולקבל תובנות על האופן שבו ניתן לייצר עבודה נכונה יותר מול מערכות מגזיני עיצוב.


לאירוע נותרו עוד עשרה מקומות אחרונים, אז בואי הצטרפי אלינו!
 כל הפרטים בקישור: אירוע בוקר מעצבות בהצלחה
להרשמה: maya@maya-landau.com  או 052-2432424


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה