יום רביעי, 17 ביולי 2013

על כישרון, תשוקה ונחישות- ראיון עם שלומית אופיר

כמה דברים שלא ידעתי על שלומית אופיר לפני הראיון הזה:
  1. היא מצלמת עד היום חלק מהתמונות בעצמה ועוד בחדר הכביסה של ביתה.
  2. היא שילוב מטורף בין כישרון וטעם משובח לחריצות וראש שקול ומחושב.
  3. את ההחלטות שלה היא מקבלת על ידי תחושות הבטן וטבלת אקסל.
  4. היא מספרת שכל יום היא מרגישה שהיא מגשימה את החלומות שלה.
לרגל פאנל "בעלות העסקים המצליחות מספרות" שיתקיים ביום שבת (באירוע "עכשיו אני") תפסתי את שלומית אופיר (בין טיסות, בין פגישות, על גבי כמה שיחות בשעות לא חוקיות ואני מודה לה על  כך) לראיון  על הדרך שלה, על מה כדאי לקחת לדרך לפני שמקימים עסק ועוד שאלות מרתקות.

שלומית אופיר בחנות ברחוב שבזי בנווה צדק
 
 
 
 
 
מתי יצאת לעצמאות?
התחלתי לעצב תכשיטים בגיל צעיר יחסית, כתחביב. בשלב מסויים אחרי הצבא התחלתי למכור אותם וגיליתי שאנשים מאוד אוהבים את מה שאני עושה ובמהלך התואר בעיצוב תעשייתי בחולון זו היתה העבודה הסטודנטיאלית שלי. בהתחלה מכרתי בעיקר בירידים ודוכנים ובהמשך זה הפך לעסק של ממש.

אז מתי הקמת את העסק?

בסיום התואר הייתה צומת דרכים שבה הייתי צריכה להחליט אם אני הולכת להיכן תיק עבודות ולחפש עבודה כשכירה במשרד עיצוב בתחום, או שאני ממשיכה עם התכשיטים כעיסוק מרכזי. באותה תקופה כבר היו לי הרבה לקוחות שהכירו אותי וקנו באופן קבוע ומספר חנויות שמכרו את הפריטים שלי. לאט לאט התחילו להכיר אותי יותר ויותר  ולחפש אותי, ליצור איתי קשר ולהגיע אלי הביתה לקנות פריטים. הביקוש גדל ושכרתי עזרה כדי שאוכל להספיק לייצר את הפריטים, עד שבנקודה מסויימת הבנתי שאי אפשר לארח כל יום בסלון והחלטתי שצריך לצאת מהבית. בהתחלה שכרתי סטודיו קטן בגרוזנברג בתל אביב. זה התאים לי מאוד - העלויות היו יחסית נמוכות והיה לי חלל לעבודה וגם חלל לקבל אנשים.

תכשיטים מהקולקציה של שלומית אופיר
אמנם עשיתי דרך ארוכה, אבל גדלתי בצעדים קטנים, כל פעם צעד קטן אחד קדימה ביחס למקום שהייתי בו.

כאשר החלטתי שזה העיסוק המרכזי שלי, התמסרתי במלוא הרצינות. הקדשתי מחשבה לפיתוח קולקציה ייחודית ואמירה עיצובית משלי, כזו שתאפיין אותי ותבדל אותי מאחרים.

האמצעים שעמדו לרשותי היו דלים יחסית, לא היו לי משקיעים או תקציבי ענק. הייתי סטודנטית שסיימה את התואר ומה שהיה לי היה הכסף שהעסק הכניס תוך כדי. כך שכל השקעה שעשיתי בתחילת הדרך הייתה קטנה ומדודה. 

באותה תקופה בערך פייסבוק התחיל תפוס תאוצה בארץ והתחלתי להשתמש בכלים שיווקים שהיו זמינים ונגישים לי. הבנתי שכדי להצליח אני חייבת לעבוד עם חומרים ויזואליים משובחים אבל לא היה תקציב להפקות ענק. ישבתי והשקעתי זמן בחשיבה יצירתית ובפיצוח דרך להפיק חומרים מעולים בתקציב וביכולות שעמדו לרשותי. מה שלא רציתי לשלם למישהו אחר לעשות, למדתי לעשות לבד, בלי להתפשר על הרמה. עד היום, אני מצלמת בעצמי את התכשיטים שלי (בחדר הכביסה בבית שלי, שם התגלה לי שישנו האור האידאלי לצילום).
 
תכשיטים מהקולקציה של שלומית אופיר

באותה תקופה, במהלך ביקור בארה"ב, הכרתי את ETSY (פלטפורמת מסחר המיועדת למעצבות ויוצרות) והתחלתי למכור. האתר היה בימיו הראשונים יחסית והיה קל לבלוט ולמכור. זו הייתה קפיצת מדרגה משמעותית בשבילי. התחלתי למכור לכל העולם, למקומות ולאנשים שיכולתי רק לחלום על להגיע אליהם. דרך ETSY גם הכרתי את המפיצה שלי בצרפת, שהיום מפיצה ל- 40 חנויות ברחבי צרפת, מתוכן 7 בפריז.

אפשרויות השיווק החדשות הן נפלאות. באמצעים זולים יחסית ולבד אפשר להגיע לאלפי אנשים בארץ ובעולם. אם פעם היינו צריכים לשכור את שירותיו של  איש יחסי ציבור או לחלק פליירים בתיבות הדואר, היום עם  המדיות החדשות ניתן להגיע לכל העולם ולשווק את מה שאת עושה.

אני פוגשת אנשים שחושבים שבשביל להצליח מספיק להיות טוב בתחום העיסוק הספציפי שלך, אבל לדעתי, בשביל להצליח באמת, צריך להתאמץ להיות טוב בהכל, החל מהעיצוב עצמו, דרך השיווק, המיתוג והניהול הפיננסי. זה דורש אומץ להחליט ללמוד תחומים שרחוקים ממך, אבל זה בעיני המפתח להצלחה.

היום אני עדיין עוסקת ברוב ההיבטים הקשורים לעסק, החל מעיצוב הקולקציות, החנויות, וכלה בשיווק ובניהול שלו, אבל כמעט בכל תחום יש לי צוות שעובד יחד איתי.

שלומית בתערוכה בפריז בה הציגו
מאיפה האומץ?

יש אומץ בדרך שבחרתי, אבל גם הרבה החלטות מושכלות. יותר קל לקבל החלטה כשיש לך מספרים שיתמכו בתחושות הבטן שלך. אני עובדת הרבה באקסל ולמדתי לעשות בכל רגע נתון חישובים מורכבים. הטבלאות עוזרות לך להבין מול מה אתה עומד, איזה סיכוי יש להצליח ומה הסיכון שאתה לוקח. כשיודעים את הדברים האלה, זה עוזר להתגבר על הפחד והחששות. זה אגב, גם משהו שלמדתי עם התפתחות העסק. 

קלוקצייה חדשה שלומית אופיר
מאיפה רכשת את הכלים האלו?

ברוב הדרך השתמשתי בייעוץ עסקי. אך גם לייעוץ עסקי צריך לגשת עם ביטחון עצמי, לא כל מה שאומרים לי בהכרח נכון ומתאים לי ולעסק. צריך להפעיל שיקול דעת ולהחליט מה לוקחים ומה לא לוקחים. לאורך הדרך למדתי מיועצים, מהקרובים שלי ופשוט התנסיתי.

במשך הזמן המשכתי לגדול וגם מצאתי את ההזדמנויות להגשים כל מיני תשוקות שלי. לדוגמא, ליין הבגדים שלי אותו השקתי בסטודיו בגרוזנברג, מאד ריגש אותי במובן שאחרי שנים שהייתי נוסעת כתלמידת תיכון באוטובוסים ללמוד תפירה, הצלחתי לשלב גם את האהבה הזו. אחרי שהחנויות גדלו והתפתחו החלטתי לעצב גם תיקים ונעלים. גם פה הרקע שלי סייע לי היוובמהלך הלימודים ביליתי סמסטר אחד בארגנטינה שם למדתי גם עיצוב נעלים.


עיצובים מתוך קולקציית הבגדים, התיקים והנעלים של שלומית אופיר
בהדרגה פתחנו עוד חנויות והגדלנו את הצוות. החנות הראשונה, מלבד חנות הסטודיו, הייתה בנווה צדק. חיפשתי מקום שיספר סיפור, שהאווירה שלו תחמיא לחנות והחנות תשתלב בו היטב. והאמת, כאשר ראיתי את החנות, חנות פינת מלאת שופעת אור ומלאת חן, התאהבתי.

החנות בשבזי- שלומית מעצבת את כל חנויות הרשת
שנה לאחר מכן, פתחתי את החנות בדיזנגוף, שפונה בעיקר לכלות ולאירועים. לאחר כחצי שנה החלטתי שהגיע הזמן לפתוח חנות מחוץ לתל אביב ופתחנו את החנות בקניון רחובות. כמה חודשים אחרי הפתיחה הסטודיו שלנו הפך להיות צפוף והחלטנו להוציא את החנות מהסטודיו לרחוב שנקין שנמצא לא רחוק. היום יש לי ארבע חנויות משלי, שכל אחת מהן קצת שונה אך כולן משקפות את האופי הייחודי של המותג.

שלומית, את כל כך צעירה, מאיפה?! איך?!

אני מניחה שזה קשור  לגישה לחיים. אני תמיד אומרת שהחיים קצרים מידי בשביל לא לעשות בדיוק את מה שאנחנו רוצים לעשות. חבל לבזבז את הזמן בחששות וחבל להחמיץ הזדמנויות. במקרה הכי גרוע זה לא יצליח. ושוב, תמיד אני מנתחת את אותו מקרה גרוע מראש באקסל. ברוב המקרים מגלים שפשוט אין הרבה מה להפסיד.


היו החלטות לא נכונות?

כמובן שכן, אבל צריך לדעת לקבל את זה כחלק מהדרך. אני זוכרת שכבר בהתחלה, אם היה לי יום מכירה לא מוצלח ביריד לא הייתי מרשה לעצמי להתאכזב או להתבאס, כי כמו שיש לפעמים ימים שמפתיעים לטובה, לפעמים יהיו גם כאלה שיפתיעו לרעה. העיקר שהמגמה הכללית היא חיובית.

היו אכזבות?

בטח, אחת האכזבות שזכורות לי מאד היתה דחייה שקיבלתי לפני כמה שנים כשרציתי למכור בשוק האקססוריז. פעמיים פניתי ולא קיבלו אותי. בהתחלה התבאסתי מאוד אבל במקום לכעוס או להעלב בחרתי לללמוד מזה ולהשתפר. כמובן שבפעם השלישית כבר התקבלתי והיום אני מוכרת שם באופן קבוע.

האם היו רגעים שאמרת לעצמך "שלומית עשית את זה!"?

היו הרבה רגעים כאלו. היום אם אני מסתכלת אחורה, חלקם נראים לי מטופשים, מה אני עושה ביג דיל, אבל באותו רגע הייתי בגג העולם. אחד הרגעים היו שנפגשתי עם חיה ניר המעצבת של כתומנטהלהראות לה את התכשיטים שלי והיא אהבה אותם! אני זוכרת איזה רגע מדהים זה היה וכמה התרגשתי. עוד רגע כזה היה שהתכשיטים שלי הופיעו במגזין ELLE הצרפתי. הייתי ממש בעננים, מאז הם הופיעו עוד כמה פעמים וזה כיף גדול. וגם לא מזמן היה עוד רגע כזה, כאשר נציגים של ETSY באו לביקור בארץ להעביר סדנה ובמיוחד באו להיפגש איתי. הרגשתי מאד מוחמאת והרגשתי שכבוד גדול נפל בחלקי.

מה זו הצלחה בענייך?

הצלחה היא סובייקטיבית. עבורי זו היכולת לעשות מה שאני אוהבת ורוצה לעשות ולהתפרנס מזה, להיות מסופקת ולהצליח להגשים חלומות. אני באמת מרגישה שכל יום מחדש אני מגשימה את החלומות שלי. כסף זה רק אמצעי להגשים אותם, לא החלום עצמו.
מתוך הקלוקציה של שלומית אופיר

מה החלומות הבאים?

האמת שאני לא חולמת חלומות גדולים. אני משתדלת לחלום כל פעם חלום בר מימוש ואז יוצאת להגשים אותו. נכון לעכשיו, אני אשמח לפתוח חנות שלי באחת הערים האהובות עלי בעולם (ולהצטרך לנסוע אליה לעיתים קרובות).

יש לך עצה לאלו שמקימים עכשיו עסק?

להבין ולהיות מסוגל להבין בכל התחומים. לעשות את הכל הכי טוב וברמה הכי גבוהה שאפשר ולא לעמוד מאחורי תירוצים כמו "אני רק בתחילת הדרך" או "אין לי כסף" או"לא יודע איך עושים את זה". כמעט הכל אפשר לעשות לבד ובזול, או בעזרת אנשים בסביבתך. כבר בתחילת הדרך תסתכל מה הגדולים בתחומך עושים ותשאף להגיע הכי קרוב לשם שאתה יכול בדרכים יצירתיות לפי האמצעים שעומדים לרשותך. אין מה לעשות, העולם הוא תחרותי ובשביל באמת להצליח צריך להיות יותר טוב מאחרים ולבלוט רמה אחת מעל כולם. לכן חשוב להשקיע עד הסוף או לא לעשות בכלל, כי לעשות חצי דרך ולהיות בינוני לא יביא אותך למקום שבו אתה רוצה להיות.

מתוך הקולקציה של שלומית אופיר
 
 שלומית אני חייבת לדעת: תמיד כשלחברה, דודה, בת דודה יש יום הולדת או סתם כשבא לי לפנק את עצמי, אני קונה "שלומית אופיר". מה קונים לך ליומולדת?  

תודה! אני שמחה לשמוע! לי קונים רהיטים, ספרי ופרטי עיצוב וגם דברים למטבח כי אני אוהבת לבשל ולאפות. תכשיטים יש לי מספיק...
 
 לאתר של שלומית אופיר: קישור
 לפייסבוק של שלומית אופיר: קישור