יום שני, 15 ביולי 2013

הדרך (ודברים חשובים שאוספים כשהולכים בה) – ליאת ורדי בר


הכרנו לפני כשלוש שנים בליל קיץ חם במהלך מסיבת יומולדת של חברה משותפת. מאז בילנו המון רגעים של צחוק, שנינות מושחזת ומטובלת בציניות במיטבה, רגעי נחמה ועידוד, רגעי אימהות ורגעי חברות קסומים.
החלטתי להזמין אותה להתארח בפאנל של "עכשיו אני" ביום שבת הקרוב בעיקר כי היא אישה מרתקת, היא הטרנדולוגית שמכירה כל סימטה ברשת ויודעת כל מה שצריך וגם מה שלא על אימהות ואימהות. היא הרבה דברים ויש לה המון מה לספר לנו.
אז ביקשתי מליאת ורדי בר,  להתארח בפוסט על הדרך שלה, על העצמאות ועל הטיפים שלה עבורנו.
הדרך (ודברים חשובים שאוספים כשהולכים בה) – ליאת ורדי בר
אני לא יכולה לכתוב על הדרך שלי לעצמאות ובכלל בלי לכתוב כמה מילים על החיים שלי. אז נעים מאד, אני ליאת ורדי בר אני בת 36 וחצי אמא של זואי בת שלוש וחצי נשואה לאיש מאד גבוה גרה בפרדס חנה ובעלת המותג הדיגיטלי בלינגבלינג. ( http://www.blingbling.co.il/ )

הקריירה שלי שזורה בתחנות שכירות ועצמאיות, צמתים אסטרטגיים והחלטות שהתקבלו בעיקר מהבטן והיא זו שהביאה אותי בדיוק למקום בו אני נמצאת היום. לא הייתי מוותרת על אף כשלון, בחירה שנראתה כשגויה, תפקיד או תסכול, אי אפשר להפריד את הדרך מההולכת בה ומהמקום אליו היא הביאה אותי.

התחלתי לעבוד כשהשתחררתי מהצבא. עברתי לת"א והתחלתי לעבוד בחנות פרחים (כן אני יודעת לשזור זרים ענקיים ומדהימים!) בשינקין. משם עברתי לעולם ההפקות אצל האחת והיחידה טלי יעקובי: אירועים עסקיים, אירועים פרטיים, אירועי ענק – ימים ולילות בלי שינה ואדרנלין מטורף.
ליאת ורדי בר

מה אספתי לארגז הכלים: ידע בשזירת פרחים, הכרות וקשרים עם לקוחות מפתח מעולם הפרסום והברנז'ה, ידע בניהול עסק מלמטה למעלה

משם הגעתי ל-7 שנים בטלוויזיה –כעצמאית עם פנקס חשבוניות (שאפעם לא יצאו בזמן) שהיו מתובלות בפרויקטים מעולם הפרסום, היח"צ והמוזיקה. התחלתי כעוזרת הפקה ונערת מים וסיימתי כעורכת ומפיקה בפועל של תוכניות בשידור חי וספיישלים מסוגים שונים. בדרך עבדתי כמנהלת יח"צ של מוסיקאים בכירים בעבודה עם האחת והיחידה ליליאן שוץ שתי מערכות בחירות כמפיקת שידורי הרדיו אה כן וגם מפיקה ומנהלת היחצ של פסטיבל תאטרון קצר של צוותא. בטוח שכחתי משהו אבל לא נורא.

מה אספתי לארגז הכלים: קשרים, ידע ונסיון בהפקה, יחסי ציבור, צניעות, טעם מוזיקלי, ביטחון עצמי, אורך רוח והבנה שבשביל להגיע לתפקיד בכיר צריך ליטרלי להתחיל מלמטה

טיפ שמלווה אותי מאז: "תמיד תזדהי בשמך המלא ולא בתור "ליאת מ"...-התפקיד נעלם השם נשאר!"


אסם-השקת קמח שמרים
 
יש לי הפתעת קשב וריכוז מטורפת. תוכלו לקרוא עליה בהרחבה פה ובזכותה עברתי בתחנות רבות, מעשירות ומגוונות. הפתעת קשב לא מגיעה בלי תוספות. אצלי מדובר ברצון להוכיח שאני מצוינת, לא לקבל סירוב כתשובה, קפיצות ממקום למקום, רעב בלתי נשלט ללמידה אוטודידקטית (בלבד. לא סיימתי תיכון, אין לי בגרות והתואר היחיד שיהיה לי כנראה הוא תואר ד"ר של כבוד שהבת שלי תעניק לי מתישו). הפתעת הקשב שלי נולדה אתי אבל אובחנה באופן רשמי רק בגיל 30 מה שאומר שאת רוב חיי עברתי עם תחושות לא מומלצות כגון: הערכה עצמית נמוכה, תחושת כישלון מתמדת, לא מובנת, לא ברורה וכן, גם טיפשה ולא מסוגלת.  

התחנה הבאה בקריירה שלי היתה, כמו הרבה דברים בחיי, לא צפויה ומפתיעה. חברה ספרה לי על משרה זמנית שהתפנתה בסלקום זה ככ הצחיק אותי שהייתי חייבת לשלוח ו-התקבלתי. משרה זמנית הפכה לכמעט 3 שנים של עבודה שהיוותה עבורי את התואר הראשון שלא היה לי. היו אלה תחילת ימי האינטרנט – כוכב נולד היה פרויקט הדגל של סלקום וקשת ולשמחתי נפל בחלקי להיות בצוות שניהול את הפרויקט הזה. שם פגשתי לראשונה את הפלטפורמה הדיגיטלית – וזהו. התאהבתי.

מה אספתי לארגז הכלים: ידע מקצועי בעל ערך רב, קשרים, ידע טכני, שיפור כשורי כתיבה ועריכה, את ההבנה שחדשנות, שיווק דיגיטלי וקריאייטיב עושים לי טוב ואני מעולה בהם.

Role Model: מיקי מר חיים היתה המנהלת האישית שלי בסלקום. עבורי היא אחת הנשים הכי משמעותיות בקריירה. זו היתה הפעם הראשונה שפגשתי בדמות סמכותית שמאפשרת לי להיות מי שאני ועדין לשים גבול, שמבינה את הערכים המוספים שלי ונותנת להם מקום ובמה ואדם רגיש וטוב לב- מנהלת דגולה!
לא רוצה לעייף אתכן אז בקצרה אספר שפתחתי חברה לתוכן סלולרי ולפיתוח תוכן טלוויזיוני. התקבלתי לעבודה בדיגיטל של בנק הפועלים ועבדתי שם שנה שהיא התואר השני שלי בכל הקשור לאסטרטגיה, תוכן ודיגיטל. ברחתי משם אחרי שנה בדיוק עם רעש חזק של מכונת אסימונים באוזניים: אני חייבת להיות עצמאית!

אירוע מטרנה- השקת מחיות
 
מה אספתי לארגז הכלים: את ההבנה שעצמאות עושה לי את זה, שאני יזמת בלתי נלאית, שאני פורחת כשצריך להקים משהו שעוד אין, שאני נובלת כששמים אותי בכלוב (כן גם אם הוא מזהב), קשרים והכרות עם דמויות מפתח בענף השיווק, הדיגיטל והפרסום, בטחון עצמי

העבודות הראשונות הגיעו כמו במטה קסם. כנראה שככה זה כשאת ממוקמת ועושה בדיוק את מה שאת אמורה לעשות. התחלתי ללוות עסקים ומיזמים בתהליכי מיתוג, אסטרטגיה ושיווק ובמקביל פיתחתי אובססיה לפלטפורמה הדיגיטלית ולשיווק לנשים ואימהות: לא ידעתי שובע ממה שגיליתי וארגז הכלים שלי הלך וגדל בזכות שעות וימים שביליתי בלמידה עצמאית מול המחשב. בכלל, לעניות דעתי, האינטרנט הוא הדבר הכי נפלא שקרה לנשים (טוב, אולי אחרי המצאת החזיה) מבחינתי זו מדיה נשית גרידא ולא בכדי, את המהפכות החשובות של השנים האחרונות התחילו נשים מהמחשב הביתי שלהן. (כן, גם אני התחלתי את מחאת האימהות מהמחשב הביתי שלי).

גם היום, כיאה למופתעת קשב וריכוז, אני עושה כמה דברים בו זמנית:

אני מנהלת את בלינגבלינג על כל שלוחותיו – כתיבה, ייעוץ לחברות ומותגים שמעוניינים להגיע לקהל יעד של אימהות, ליווי מותגים קטנים של אימהות בכל הקשור לשיווק, אסטרטגיה, מיתוג ומיצוב

מקימה מיזם חדש בשם "בוטיק בלוגרס" –קבוצת מדיה ראשונה מסוגה בישראל שמאגדת 40 בלוגים עצמאיים ואיכותיים שתאפשר למותגים וחברות להגיע לקהל היעד הכי נחשק שיש ע"י פרסום בבלוגים מפולחים ולבלוגריות להתפרנס מהמדיה והכישרון שלהן. 

עובדת על ליין מוצרי פרימיום שיימכרו אך ורק בבלינגבלינג –ממש בקרוב...
 
מה אספתי לארגז הכלים:

·         עצמאות היא דבר מתעתע. אף אחת מאתנו לא נולדה עם כ-ל מה שדרוש בשביל להיות "העצמאית המושלמת" –ניהול משרד, גבייה, ייצור, תפעול, שיווק, מכירות, קריאייטיב, פיתוח עסקי, תמחור, אסטרטגיה, ניהול חשבונות ועוד. החוכמה לדעת מה להוציא לאאוטסורס, כן גם אם הוא עולה קצת כסף. לרוב, ההשקעה שווה את המשאבים, האנרגיות והזמן שתשקיעו בשביל להתמקצע במשהו שאתן לא אוהבות

·         עם שיתופי פעולה לא משלמים שכר דירה וגם לא את הגן. שיתוף פעולה איכותי צריך לתת ערך מובהק לשני הצדדים: טראפיק משמעותי, גידול בהכנסות/רווחים וכו'.

·         זה שאת נהנית ממשהו ועושה אותו היטב לא אומר שאת לא צריכה לגבות עליו כסף. זה בסדר גמור להיות מעולה במשהו שבא לך בקלות ולרצות להתפרנס ממנו-כן, גם מבלוג, כתיבה וכאלה

·         הזמן שלך שווה כסף. התייחסי אליו בכבוד ותראי שתקבלי יחס דומה – אין רע בלגבות כסף על זמן ייעוץ או ליווי. אם רכשת ידע ומידע בעלי ערך הם שווים למשהו זהב (וזה הרבה יותר מכסף)

אסם-השקת קמח שמרים

אני עובדת עם לא מעט מותגים ועסקים שהוקמו ע"י אימהות. כמה תובנות חשובות לגבי זה:

·         אל תזלזלו בחקר שוק ואל תתחילו בלעדיו. מה שזוהר לכן מתחת לפנס לא מצביע בהכרח על צורך של שוק רחב ובטח לא מעיד על עסק מניב. עשו חקר שוק מקיף ומעמיק לפני שאתן מתקדמות

·         בדקו היטב את השוק אליו אתן מכוונות: אופנה לילדים ותינוקות? אקססוריז? סטיישנרי? בדקו מה קיים בשוק, מי המתחרים הישירים והעקיפים שלכן, אם מוצר שחשבתן עליו לא קיים זה לא אומר שחיכו לכן, יתכן וזה אומר שאין לו זכות קיום. בדקו היטב מה נכשל-זה לא פחות חשוב ממה עובד...

·         סביר שאתן מוקפות באימהות שהן קהל היעד שלכן בעסק – בין אם בקבוצות בפייסבוק, בעבודה, בחוגים וכו' – השקיעו חצי שעה ביצירת סקר או שאלון ושלחו אותו לקבוצה מייצגת של אימהות. המידע שתקבלו שם שווה זהב

·         מהרוב המוחץ של המותגים האימהיים שאני עובדת אתם עולה אותה התלונה: "אני מוכשרת, אני טובה, אני איכותית אז איך זה שאף אחד לא יודע על קיומי"?! ובכן, לצערי למדתי שקשה לנו יותר להעיד על עצמנו. מצאו לכן קולגות משלימות שיכולות להעיד על יכולותיכן ועל יתרונותיכן –קדמו אחת את השניה והציעו שירותים משלימים כך שידגישו את המעלות והיתרונות של כל אחת ואחת מכן. במקרה הזה-מה ששנוא עליך-עשי לחברותייך!

·         תשתפו. כבעלת בלינגבלינג אני יכולה להעיד שב-99% מהמקרים, אני זו שנוברת, מחפשת ותרה אחר מוצרים חדשים ומגניבים, חנויות ומעצבות חדשות וטרנדים לוהטים. התגברו על חוסר הנעימות ושלחו מייל מעדכן עם דברים חדשים שקורים אצלכן לבעלות בלוגים/אתרים רלבנטיים.

·         לעתים באנר קטן בבלוג/אתר אסטרטגי שווה יותר מפרסום קמפיין חוצות. בדקו היכן הקהל שלכן נמצא, אתרו את הבלוגים/האתרים/המשפיעניות שרלבנטיים אליו וצרו עמם/ן קשר. התמורה שתקבלו לא ניתנת לתיאור.

עכשיו אתן.