יום שני, 12 בנובמבר 2012

אנחנו טובות בשיווק!

אני לא טובה בשיווק!
אם הייתי מקבלת חופשה בתיאלנד בכל פעם שאני שומעת את המשפט הזה...

המשפט הזה לא מקרב אותנו להיות "טובות בשיווק", למעשה הוא אומר אני לא אהיה טובה בשיווק, לא הייתי טובה בשיווק ואין לי יכולת להיות טובה בשיווק. אז אני לא מאמינה בזה! אני לא מאמינה שיש אנשים שהם פשוט לא טובים בשיווק.

יש כאלו שלא יודעים מה זה שיווק, יש כאלו שלא יודעים מה הכלים השיווקים, יש כאלו שלא יודעים איך לעשות את זה, יש כאלו שמפחדים לעשות את זה אבל  המסקנה החשובה שאף אחד לא נולד משווק. יש כאלו שזה בא להם בטבעיות אבל כל אחד יכול ללמוד איך להיות "משווק טוב" עבור העסק שלו.

אז איך נעשה את זה?
הנקודה הראשונה והקריטית היא להבין ששיווק זה כיף! ששיווק חכם הוא שיווק שמקל על התמודדות העסק ולא מכביד עליה ואני אסביר על ידי דוגמאות. הייתה לי השבוע שיחה עם יועצת הנקה, חברה קרובה ואישה מסורה, אכפתית, נעימה ומקצועית.  היא סיפרה לי שהיא  קנתה רשימת לקוחות פוטנציאליות מאתר אינטרנט מסחרי והיא מתקשרת לכל הלקוחות, מציגה את עצמה ומעניינת אותן בשירותים שלה. אז קודם כל  אמרתי לה שאפו, אני לא מכירה הרבה בעלות עסקים שיו מוכנות לשבת ימים שלמים ולעשות טלמרקטינג. אבל זה לא שיווק... זה מכירות! להתקשר לסגור עסקה זה מכירות! שיווק נועד להגיע אל הלקוחות ויותר מזה שהלקוחות הפוטנציאלים יוכלו להגיע אלי! שיווק חוסך ממנה את הצורך להציג את עצמה מחדש בכל שיחה וביננו... חוסך ממנה את שיחות הטלפון (בלי שיווק חכם טלמרקטינג בסיטואציה הזו לא יעיל, אפילו מטריד!)
אני בטוחה שהיא הייתה מעדיפה לקבל שיחות מלקוחות, אני משוכנעת שהיא הייתה רוצה שיראיינו אותה לטלוויזיה ולעיתונות, אני משוכנעת שהיא הייתה רוצה לקבל תגובות מפרגנות בפייסבוק ובאתר שלה, אני משוכנעת שהיא הייתה רוצה שיזמינו אותה להרצות בפני נשים אחרי לידה, אני משוכנעת שהיא הייתה רוצה לעשות שיתוף פעולה עם מותג אימהות כייפי. את כל הדברים הטובים האלו משיגים על ידיי שיווק!!!


אז מה היא כן יכולה לעשות?
הנקודה הראשונה היא להבין שאנחנו מותג! אנחנו לא עוד מוצר או שירות שקיים בשוק באופן ספונטני. אנחנו עסק שיש לו שפה, שיש לו ייחוד, שיש לו קהל ספציפי, שיש לו אכויות, שיש לו מה להגיד לעולם ובעיקר שהוא פה להישאר והוא פה להתפתח. אנחנו יותר מעוד שם של עסק! אנחנו מותג. (ממליצה לכן לראות את ההקלטה של הוובינר שלי ברשת על "איך יוצרים מותג נחשק" ואולי  לקראת הקורס הקרוב אקיים וובינר נוסף בנושא- מי שרוצה מוזמנת לשלוח מייל ואבחן זאת).

התחנה הראשונה:
זהות המותג- אנחנו צריכות לשבת ולראות את הסביבה התחרותית (מי הקלוגות, מה המגמות בשוק, דפוסי התנהגות של צרכנים) ולהבין מה אנחנו עושות שונה? מה מייחד אותנו? מה אנחנו בוחרות שיבדל אותנו?
זו משימה קשה בעיקר בתחילת הדרך, אנחנו נאלצות לבחור, כלומר לוותר על חלופות אחרות ולהתמקד בחלופה אחת. למצוא נישה, או התמחות, למצוא שיטה, או קהל עם צורך מסויים. למשל יועצת ההנקה יכולה להחליט שהיא מתמחה בהנקה של תאומים ושלישיות, קהל שהרבה פעמים בוחר לא להניק כי אין הדרכה טובה בשוק כיצד ניתן לעשות זאת ועוד להישאר בחיים. היא גם יכולה להחליט שהיא מתמחה בפגים או בכלל להציע שירות לאחר לידה ולפגוש את היולדת בשעות הראשונות עם הילד. ברגע שאנחנו בוחרות משימת השיווק קלה יותר! אין זה אומר שהיא לא יכולה לעזור או שלא תקבל לקוחות אחרים לאורך הדרך אבך זה בהחלט אומר שעכשיו היא מיוחדת, שעכשיו יותר קל לי להבין במה היא שונה? כיצד היא יכולה לתרום לי? ואם היא מתמחה בזה היא גם יכולה להתמקצע בזה ולייצר תוכן ממוקד לקהל ממוקד.

התחנה השנייה:
 קהל היעד- כמעט תמיד שאני שואלת בעלות עסקים "מי קהל היעד שלך"? הן כמעט תמיד אומרות לי- כולם!
 אז לא! אנחנו שוב צריכות לבחור- אי אפשר למכור או לשווק הכל לכולם. גם בגלל הסיבה הפשוטה שאין לנו את המשאבים לעשות זאת ובעיקר בגלל הסיבה שזה פשוט לא עובד! אם נבחר קהל יעד ספציפי, נוכל ללמוד על הצרכים הספציפים שלו! נוכל ללמוד על הרגלי הצריכה שלו, על האופן שבו הוא מקבלת החלטות ונוכל לתכנן תכנית פעולה אפקטיבית- כלומר נצליח להשיג יותר תוצאות על פחות פעולות!
אז איך אנחנו מפלחות? ממליצה לצפות בסרטון. אחרי שפילחנו אני ממליצה לקיים קבוצת מיקוד ממנה נלמד על קהל היעד שלנו, על ערכי המותג שלנו, על דרכי שיווק חכמות!

התחנה השלישית:
בניית פלטפורמות שיווקיות- כל עסק צריך פלטפורמה שיווקית. לכל עסק יש צרכים שונים מהפלטפורמה. פלטפורמה יכולה להיות אתר, בלוג, פייסבוק, רשימות דיוור, שגרירי מותג ועוד. אנחנו צריכות לבחון מה הפלטפורמות שאנחנו חייבות להקים לפני שיוצאים לדרך. אם אני מעצבת חשוב שיהיה לי אתר או מיני אתר בו יוכלו להתרשם מתיק העבודות שלי (זאת למדתי מקבוצת המיקוד! שם הלקוחות סיפרו לי שלפני שהן בוחורות מעצבת הן נכנסות לאתר ומעמיקות בתיק העבודות!), אם אני סטייליסטית אישית יתכן ונחוץ לי בלוג בו אעדכן כל הזמן טיפים, סיקור של מגמות ומהפכים וגם רשימת דיוור שבעזרתה אצבור לקוחות פוטנציאלים.

התחנה הרביעית:
גיבוש מהלכי שיווק- אחרי שהבנו מה הבידול שלנו, מי הקהל שלנו, מה המיוחד במוצרים שלנו או בשירותים שלנו, חשוב שנבין גם באיזה שלב העסק שלנו נמצא (האם אנחנו בשלב החדירה? שלב ההשקה? גדילה?) ומפה נתחיל לשרטט מהלכי שיווק. אנחנו צריכות לגבש את המסרים שלנו. מה יגרום ללקוחת להרים את הטלפון לפנות אלינו? מה אנחנו יכולות לעשות כדי להגיע ללקוחות? איזה כתבות בתקשורת אני צריכה ובאיזה מקומות? (יועצת הנקה תבחר בתכנית בנושא הורות או  בשעות הבוקר בהן נשים בחופשת לידה צופות בטלוויזיה, בעוד הסטלייסטית  תבחר להופיע במגזין אופנה שייקי).
מה השיתופי פעולה שאני יכולה לעשות? מה הפעילות ברשתות שאני יכולה לעשות? האם נכון לי לעשות הרצאות וסדנאות?
כאן יש לי טיפ זהב! קודם כל נחשוב על חודש וחצי- חודשיים יחד. ונבחר לאור כל מה שלמדנו  קונספט- על מה אנחנו הולכות לדבר בתקופה הקרובה? מה הנושא? מה הליבה?
איך הקונספט הזה מתחבר לתקופה הקורבה? ואחרי שבחרנו אותו נכין את היישום לכל כלי שיווקי.
למשל הקונספט של הסטלייסטית האישית הוא חורף 2013-12
איזה כתבות היא יכולה ליזום בנושא? איך לקנות מעיל? איך לתכנן ארון חורף? איך לבחור מגפיים? מה הם פריטי החובה לחורף הקרוב? ועוד....
איזה פוסטים היא יכולה לכתוב? למצוא טרנד  שהיא אוהבת, שנכון לקהל היעד שלה ולמצוא את הפריטים שכדאי לנו לאמץ. איך למיין ארון חורף? רעיונות לשדרוגים, מדריך לגזרות גוף ובחירת מעיל, התאמה של צבעי חורף לגווני העור ועוד...
מה היא יכולה לשלוח ברשימת הדיוור? כתבת טיפים קצרה על איך לבחור אביזרים לחורף ואם יש לה מבצע חורף היא בהחלט יכולה לשלב אותו פה- חבילה של סידור ארון, יום קניות והתאמה בבית במחיר מיוחד לרגל תחילת החורף.
רשתות חברתיות- מלבד חשיפה את הכתבות והפוסטים היא יכולה להעלות מידי יום המלצה לאאוטפיט. תמונה שמורכבת מכל ההופעה : מכנסים, חולצה, אביזרים, נעליים וכו'.
שת"פ- היא יכולה לחבור למותג אופנה נחשק ולקיים יום בנושא סטיילינג לחורף עבור לקוחות המותג או רשת האופנה.
וכן הלאה.

איזה כיף!!!! יש המון מה לעשות! יש המון לעשות שכיף לעשות! יש המון מה לעשות שבונה אותנו לטווח רחוק! שמעלה את הנחשקות שלנו! שעוזר לנו לגדול! שעוזר לנו לבלוט מעל האחרים!
 אנחנו לא נולדות נשות שיווק, זו מיומנות שכל אחת יכולה לרכוש, אני מאמינה שלעסק הקטן כח אחת חייבת להיות אשת השיווק של העסק. חייבת לפנות לשיווק שכיף לה, נעים לה ובעיקר מכבד אותה ואת המותג שלה. יש שפע של מהלכי שיווק וכלים שיווקים, כל אחת יכולה לבחור את הכלים, את המסר את האופן הפעולה. יש המון חופש ויצירה בשיווק! אני מזמינה אתכן להתנסות! אני מזמינה אתכן לקפוץ למים כי הם חמים ונעימים ובעיקר מתגמלים! אני מזמינה אתכן להפסיק להגיד אני לא טובה בשיווק ולהתחיל להיות טובה בשיווק! כל אחת יכולה!



בעוד כמה שבועות אני פותחת מחזור נוסף של קורס "מכישרון גדול לעסק גדול" וזו הזדמנות מצויינת להצטרף ולהתחיל להיות אלופה בשיווק! אז בואי!

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה