יום חמישי, 27 בספטמבר 2012

המשאב הכי נפלא לעסק ועוד בחינם!!!

אני לא הולכת לדבר על סליחות, (על זה כבר כתבתי) הפעם אני רוצה לדבר על התחלות.
בימים אלו אני יושבת עם הלקוחות שלי על בנייה של תכנית פעולה לשנה החדשה, מה אנחנו הולכות לעשות השנה, כיצד אנחנו מתקרבות ליעדים שהצבנו, בוחנות צרכי פעולה, מתאימות צעדים, מתבלות בקונספט וקריאטיב ויוצאות לשנה של אתגרים ופסגות. אני מאד אוהבת את התקופה הזו בשנה , מאד מרגש רותי כל פעם לבנות תכנית לעסק לקראת השנה ולהציב את הרף גבוה גבוה.

אבל עוד לפני שיוצאים לעבודה, עוד לפני שמתייבש הדיו של תכנית העבודה הלקוחות, וכולנו למעשה, צריכות לעמוד באתגר הראשון ואולי הכי קשה. להבין שאנחנו לא במעבדה! שנקודת ההתחלה שלנו לא אידאלית, משהו תמיד יהיה חסר, תמיד יש לנו  משאב במחסור: זמן, כסף, כישורים מיוחדים, ניסיון והרשימה עוד ארוכה. אנחנו עסוקות במה אין לנו, "כמה היה נפלא אם היה לי עכשיו תקציב פרסום שמן או כמה טוב היה אם היה לי הון לרכוש מלאי?" אבל שאלות אלו לא מקדמות אותנו, הן לא מצליחות לקדם אותנו לתוצאות ובטח לא מצליחות לגייס את המשאב החסר.

אנחנו חייבות להבין שזה המצב! וכדי להתקדם אנחנו מוכרחות להפעיל משאב נפלא שאינו עולה כסף!!! יצירתיות! היצירתיות היא הדרך למצות את הפוטנציאל השיווקי של כל תכנית ולמעשה של כל משימה כאשר המשאבים הנוספים שלנו מוגבלים (וגם אם לא!). אחת הלקוחות שלי פתחה עסק אחרי שעבדה במשרד פרסום וניהלה עבור לקוחותיה תקציבי פרסום של מילונים. אחרי כמה חודשים והרבה חששות מקדימים היא סיפרה לי שזה עונג צרוף, שהיא מבינה היום כמה רעיון טוב, כמה קונספט מדויק יכול להשיג תוצאות טובות אם לא יותר טובות מאשר תקציב פרסום שמן.

התמונות הן חלק מקמפיין של - http://www.theartofbranding.co.il/
לי מאד קל לחשוב על יצירתיות בשיווק, ללקוחות שלי לפעמים זה קשה יותר אבל אני רוצה לתת דוגמא הפוכה שתמחיש שזה לא משנה איפה אנחנו מחליטים להשתמש בה היא פשוט תרופת הפלא. בימים אלו החלטתי להתחדש בעיצוב לבית, רוצה להזיז, לשנות ולהתאים אותו מחדש. אני מוקפת מעצבות ויוצרות והתחלתי להתייעץ איתן. באחת הפעמים ויקי עוזר קפצה אלי הביתה. שלפה מחברת  ופתחה מחשב. הרי לעשות בית יפה בתקציב בלתי מוגבל, בלי אילוצים של החלל או של בעל הבית אפשר לעשות הכל. אבל ויקי הראתה לי איך בעזרת מחשבה יצירתית אפשר לעשות יש מעין. אז קניתי ביד 2, הזמנתי בדים,בחרנו צבעים, למדתי איך צובעים רהיטים ואיך אני יכולה לעצב את הבית ויישאר לי עוד כסף לצאת לחופשה קצרה אחרי שהמלאכה תסתיים! הייתי מאושרת, פתאום ראיתי כמה יש ולא כמה אין! פתאום הוצאתי מהארונות אוצרות שלפני כן לא ידעתי מה אני יכולה לעשות איתם! היצירתיות יוצרת פתרונות! 
אחרי שסיימנו ועברנו לקשקש, היא צחקה (היא הריחה שאני הולכת לכתוב על זה פוסט) ואמרה כמו שלך קל לדבר בשיווק לי קל לדבר בעיצוב! אבל המפגש ביננו פתח לי עוד חלון של יצירתיות אצלי בבית וגם אצל ויקי ואצל הלקוחות שלי- יצירתיות לעסק!

לפני מספר חודשים פורסמה כתבה מרתקת בכלכליסט על יצירתיות. באחד המחקרים אשר מתוארים בכתבה, מרצה באוניברסיטה ערכה ניסוי. היא חילקה את הכיתה לקבוצות, כל קבוצה קיבלה תקציב והתחרות הייתה למנף את הסכום ככול הניתן. המרצה נתנה סכום מכובד והקבוצות יצאו לדרך, כאשר הן שבו המרצה לא הייתה מרוצה מהתוצאות והחליטה להקטין את הסכום משמעותית. הפעם גילתה המרצה שהתוצאות באחוזים היו, למרבה ההפתעה הרבה יותר טובות!
כלומר, ככול שמגבילים את היצירתיות היא מצליחה למצוא פתרונות טובים יותר, כאשר אנחנו צריכות לחשוב איך אנחנו הולכות לכבוש את האתגר השיווקי בתקציב מצחיק ושוק שופע מתחרים- אז! ובעיקר אז! אנחנו מצליחות למצוא את הפתרונות הטובים ביותר. ולגבי המחקר... הקבוצה שזכתה מכרה את זמן הפרזנטציה שלה לחברה מסחרית שהשתמשה בזמן הזה כפרסומת לקהל הסטודנטים , כל הצדדים היו מרוצים!

התמונות הן חלק מקמפיין של - http://www.theartofbranding.co.il/

אז מה הלקוחות שלי עשו?
* ביקשתי מלקוחה לקנות קולקציה שלמה ב- 2000 ש"ח במקום ב- 20,000 ש"ח. היא גם למדה על ספקים חדשים, גם הבינה יותר לעומק איפה הפוטנציאל המסחרי שלה וגם הצליחה לעמוד במשימה.
* ביקשתי מלקוחה לחשוב על חמישה דברים שהיא יכולה לעשות מחר כדי לגייס כסף להקים חנות אינטרנטית. היא החליטה לשלוח מיילים לכל התפוצה עם מבצע מיוחד למכרים שהם יכולים להעביר למכרים שלהם, ייזמה שיחות טלמרקטיניג, תיאמה פגישות עם קולגות ולקחה פרויקטים ברבע משרה.
*לקוחה אחת, חששה מסוכות כי היא עם הילדים בבית רוב היום ולא יכולה לספק את השירות שלה לבית הלקוח. ביקשתי ממנה לחשוב על שירות מיוחד לחול המועד שלא מצריך ממנה להתרוצץ. אז היא השיקה שירות אינטרנטי פשוט שלקוחות יכולים לצרוך את השירות שלה מבלי לצאת גם הם מהבית- הוא כבר מלא והיא רגועה ושמחה.
* לקוחה אחרת  נשלחה ליום צילומים עם תקציב של 500 ש"ח, פתאום היא גילתה שהחברים שלה מצלמים, מלבישים ויש גם מאפרת שתשמח לשתף פעולה!


התמונות הן חלק מקמפיין של - http://www.theartofbranding.co.il/

אז השנה אל תחשבו מה יכולתי לעשות אילו היה לי אלא מה אני צריכה לעשות ומה עומד לרשותי. לאחר שיש לנו את גבולות הגזרה אני בטוחה שהיצירתיות תבוא לידי ביטוי ואם לא קבוצות סיעור מוחות או התייעצות חיצונית יבואו אותה לשולחן. בהצלחה ושתהיה שנה מלאה אתגרים מהנים!

5 תגובות:

  1. WOW :-) קבלתי המלצה חמה לפנות אלייך, ההיסוס נובע מהשאלה הכי מטרידה (אותי, בימים אלו) איך וכמה יהיה עליי להוציא מסכום הכסף שאין לי... אחרי הפוסט הנ"ל 1. החלטתי שאני חייבת ליצור קשר איתך
    2. נכנסתי לאתר של www.theartofbranding.co.il/ ופשוט נפעמתי:-)
    נשתמע, ובינתיים חג/ים שמח/ים לכולנו. קרין

    השבמחק
  2. WOW :-) קבלתי המלצה חמה לפנות אלייך, ההיסוס נובע מהשאלה הכי מטרידה (אותי, בימים אלו) איך וכמה יהיה עליי להוציא מסכום הכסף שאין לי... אחרי הפוסט הנ"ל 1. החלטתי שאני חייבת ליצור קשר איתך
    2. נכנסתי לאתר של www.theartofbranding.co.il/ ופשוט נפעמתי:-)
    נשתמע, ובינתיים חג/ים שמח/ים לכולנו. קרין

    השבמחק
  3. מרתק!‏ באמת כ"כ הרבה פעמים בחיי היצירתיות הוציאה אותי מהמקומות הכי מגבילים.

    השבמחק
  4. כל כך נכון !! פוסט נהדר !

    השבמחק