יום ראשון, 22 בינואר 2012

שיא השיאים

בכל ענף יש עונתיות, תקופות בשנה בהם אנו רגילים לשיא של מכירות ועניין תקשורתי. תקופות השיא הן הזדמנות מצויינת להרים את המותג, להביא לחשיםה רחבה וכמובן לנצל את המומנטום למכירות שיא. בישראל תקופות השיא המוכרות יותר הן תקופות החגים. בתקופות אלו גם מתחלפות העונות ולכן ענפים כמו ביגוד, ילדים, אופנה, בית ומתנות פורחים. בענפים אחרים אנו רואים תקופות שיא בתזמונים שונים כמו עונת החתונות (אוגוסט) עונת מעברי הדירות והשיפוצים (7-9).
עושים סדר

כבעלות עסקים עלינו לזהות את העונתיות בענף ולהגיע ערוכות, לדעת איך למנף את התקופה הקרובה. הדרך היעילה ביותר לעשות זאת היא על ידי תכנון שנתי אשר לוקח בחשבון את כל התקופות האלו בשנה.
כמה מכן נזכרו מאוחר מידי בחגים ונתקעו עם סטוקים לא רלבנטים? כמה מכן פרסמו בשבוע לפני החג מבצע אשר לא צלח?

 תכנון שנתי ורבעוני מוצלח לאפשר לנו להיות מוכנים ולהגיב נכון בזמן הנכון. למשל השנה, אם ניקח לדוגמא את תחום אופנת הילדים., נוכל לראות כי המותגים אשר היו מוכנים לחורף מבעוד מועד, לא הופתעו מהגשם שהופיע מוקדם מהרגיל בנובמבר והצליחו להביא לקוחות חדשים לצד הקיימים אשר חיפשו בבהילות בגדים חמים עבור הילדים.

בימים אלו לכל אחת ואחת מכן כבר צריכה להיות תכנית מגובשת לקראת פסח. הסיבה שצריך להתכונן מספיק זמן מראש היא שמדובר בתהליך מורכב. תהליך שמתחיל בייצור שלנו ומסתיים ברכישה סמוך למועד "השיא".
אם ניקח את פסח כדוגמא, אשר ערב החג יוצא השנה ב- 6.4, הלקוחות מתחילות להתכונן לחג כשלושה שבועות לפני ערב החג (אמצע מרץ). המטרה שלנו היא שבזמן שהן עורכות את הסידורים (קונות מתנות לחג, מחפשות לערוך את שולחן החג, מנקות, קונות בגדי חג ועוד) הן יזכרו אותנו בראש, יכירו ויבינו את המוצרי החג שלנו וגם ידעו איפה הן יכולות לרכוש אותם. כדי שזה יקרה אנחנו, כבעלות עסקים צריכות כבר מעכשיו ועד נקודת ה"שיא" להפעיל את אמצעי השיווק העומדים לרשותנו (יחסי ציבור, רשתות חברתיות, בלוגים, שיתופי פעולה, ניוזלטר).

כדי לעזור לכן אני מביאה פה, חלק קטן מחוברת התכנון הרבעוני שלי (בימים הקרובים תעלה פה עם אפשרות לקנייה ומשלוח- בנות הקורס "מכישרון גדול לעסק גדול מקבלות את החוברת מתנה ללא תשלום), מקווה שהתשובות לשאלות האלו וחלוקה של המשימות ביומן יעזרו לכן להגיע מוכנות לחג הקרוב:
* מה הנושאים של תקופה השיא בהקשר לעסק שלי? למשל אם יש לי בגדי ילדים אז פסח זו עונת הקיץ, מדברים על טרנדים לבגדי קיץ וכמובן בגדי ערב החג לילדים.
* מה המוצרים שלי אשר יכולים להתאים לתקופה? לדוגמא אם אני קרמיקאית אז צלחת פסח היא מוצר חשוב אך גם כלי הגשה לחג, מתנות למארחת וכלים שמביאים אביב הביתה.
* האם יש לי "קופות חדשות? הכוונה לירידים ומכירות מיוחדות, זה הזמן לסגור ולהתחיל לתכנן אותם.
* האם יש לי מארזים ומבצעים אשר לוקחים בחשבון תקציב קנייה משוער? את המתנות שאנו קונות לחברות, משפחה ומארחת בחג, אנחנו קונות בתקציבים קבועים, אנחנו צריכות לתכנן מארזים ומבצעים אשר יחזקו את הצעת הערך של מוצרי החג שלנו.
* האם יש לי תמונות טובות של המוצרים וחומרים כתובים? יחסי ציבור, רשתות חברתיות, ניזולטר וכל פרסום מבוסס על חומרים כמו תמונות מפתות וטקסטים טובים, נכון יהיה להכין אותם מבעוד מעוד במחשב ולהתשמש בהם כל פעם שעולה הצורך.

לאחר שעניתן על שאלות אלו, מגבשים אסטרטגיה לקראת החג, פורטים אותה למשימות יומיות ומעדכניים בלוח השנה.
 השלב הבא הוא לעבוד!
 בהצלחה!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה