יום ראשון, 20 בנובמבר 2011

איכסה! פויה! הצד המכוער של העצמאות

היום שבו יצאתי לעצמאות מסמל המון דברים מופלאים אבל הוא גם מסמל את תחילת מערכת היחסים השנואה עלי ביותר- מיסים!!!
אני שונאת דוחות!
אני שונאת לשלם למדינה!
אני שונאת לקבל מכתבים מהמדינה!
אני שונאת לקרוא שלמרות ששילמתי כל מה שהייתי צריכה עדין לא שילמתי מספיק!
אז עשיתי מעשה ושכרתי רואה חשבון.

הוא היה נורא! פעם אחרי פעם ניסיתי להסביר לו מה אני עושה, פעם אחרי פעם הסברתי לו שאני עוסקת בשיווק ותקשורת ואם אני קונה מגזינים זה לא כי יש לי זמן לקרוא אותם להנאתי -זה  כלי עבודה שלי.
פעם אחרי פעם התעקשתי להכיר בחשבוניות לגיטמיות והוא היה אטום, הוא לא ראה אותי ורק צעק עלי!
עשיתי עוד מעשה ומצאתי מושיע! החלפתי רואה חשבון  והתחילה דרך חדשה. אספתי חשבוניות, שילמתי אבל לא הסתפקתי בזה. רואה חשבון הוא כמו רנטגן, הוא רואה דברים על העסק שלי, שאני לא רואה, רציתי להבין יותר טוב את ההתנהלות שלי. רציתי להסיק את המסקנות, רציתי להבין.


היום אני נפגשת עם הרואה חשבון שלי פעם ברבעון, הוא מסביר לי  מה עשיתי לא טוב, איפה אני צריכה לחסוך, איפה צריכה להשקיע ואיך לעשות כל דבר. אז אני עדיין לא מחייכת כל פעם שאני חותמת על הצק לרשויות אבל לפחות הרווחתי התנהלות אפקטיבית שמקדמת את העסק שלי.

המטרה של הפוסט הזה היא לא להוציא שם רע למדינה או לרואי החשבון אלא לתת לכן כלים איך לעבוד מול רואה החשבון שלכן, מול הדוחות שאתן צריכות להגיש ומה חשוב ללמוד מזה. בעיקר כאשר סוף שנת מס מתקרבת ויש כמה טיפים שחשוב לקחת בחשבון:

ביקשתי מהרואה חשבון שלי, עוזי דוד, הגדול מכולם להכין לי כמה המלצות שיעזרו "להפחית בנטל המס" (אלו מילים שלו אין לי קשר אליהן :) ) ולסכם שנה נכון:

  • הדוחות מייצגים התנהלות כלכלית, תזרים מזומנים, הכנסות, הוצאות ועוד. מומלץ לשבת עם רואה החשבון (גם לעסקים פטורים!) ולהבין את המצב. רואה חשבון יכול להצביע על "רעות חולות בעסק", על הוצאות לא אפקטיביות, אפיקי חסכון והשקעה, אפשרויות להפחית בתשלומי המס ועוד. לכן לפחות פעם בשנה דאגו לשבת עם הרואה חשבון ולקבל פרשנות על המצב עם המלצות.

  • בסוף שנה אנו רוצים  להפחית את הרווח עליו אנו משלמים מס ולכן לקראת סוף שנה מומלץ להקדים הוצאות שוטפות כמו דפוס, פרסום ועוד. אחת ההוצאות המומלצות היא לרכוש קופה רושמת אשר מוכרת 100% באותו יום אשר נרכשה (בשונה ממחשבים) אז אם יש לכן הוצאות שוטפות מתוכננות בקרוב נסו להקדים אותן  לדצמבר.

  • הפקדות- מומלץ להפקיד לקרן השתלמות (סכום בין 5,000-12,000 בהתאם לרמת ההכנסות) ו/ או לביטוחי חיים וקרנות גמל. המדינה מעודדת חסכון ולכן על הפקדות אלו  יופחת נטל המס או בכלל נקבל זיכוי מס כתנאי לחסכון. המשמעות הפשוטה שאם נחסוך את הסכום לא נשלם את המס בעוד אם נכניס את הכסף כרווח נאלץ לשלם עליו.

  • תרומות- אם חשקה נפשכן לעזור ולתת בחזרה, סוף שנה זה הזמן לתרומות, מאותן סיבות שתארתי קודם.
אני שונאת להתעסק בכל החישובים האלו, לכן שכרתי רואה חשבון, אך אני ממליצה לכל בעלת עסק לנהל תקשורת רציפה עם הרואה חשבון שלה:
* לקבל דוחות ומאזנים כל רבעון וישיבה עם הרואה חשבון במהלכה הוא מראה לה איפה ניתן לחסוך, איפה ניתן להשקיע ומה הרווחיות של העסק.
* בכל מועד של הגשת דו"ח (חודשי או דו חודשי), לבקש לראות את אישורי התשלום למס הכנסה, ביטוח לאומי, ומע"מ, היו מקרים בעבר בהם רואי החשבון אמרו ששילמו אך בפועל לא. אלו מקרים נדירים אבל למה לנו להסתכן?
*בכל מועד הגשת דו"ח לשוחח עם הרואה חשבון ולקבל תמונת מצב עדכנית על העסק, להבין מה מהחשבוניות הוא לא הכניס ולמה.
*חושבת לגדול, להשקיע בציוד חדש, לקחת מקום חדש- תאמי פגישה עם הרואה חשבון הוא ידע מתי ואיך להוציא את הכסף ולהפחית את תשלומי המס.

ועוזי אחרי כזה פוסט חסר לך שאתה עושה לי פאדיחות!!! מחכה לסוף שנה עם חיוך!

עוזי דוד:

טל . 077-7858700
נייד - 050-8822700 ,052-6006719

3 תגובות:

  1. אמאל'ה!! סוף השנה הראשון שלי!!
    איזה כייף לשמוע חיזוקים ממך!
    בהצלחה לנו! :)

    השבמחק
  2. ענבל- בשמחה! ובלי אמאלה :) אמאלה לא תעזור :) למרות שאולי האמא המופלאה שלך כן!

    השבמחק
  3. מעולה,גם אני שונאת שונאת חשבונות ומעקבים ולשלם למדינה (ולקבל בתמורה..כלום)
    עוד היום מתקשרת לליאור הרוא"ח לברר מה אפשר לקנות לרגל דצמבר..
    תודה!

    השבמחק