יום ראשון, 11 בספטמבר 2011

פמניזים?! מעניין את הסבתא שלי

לפני מספר ימים עלינו לקבר של סבתא שלי. היא קבורה עם סבא שלי בחלקת הפרופסורים בהר המנוחות בירושלים. בת דודתי הצעירה שאלה, "למה סבתא קבורה פה?" ואנחנו הבני דודים "הוותיקים" ענינו "כי היא התחתנה עם משפחה של פרופסורים". האחות הצעירה של אמא שלי (כן, היא דודה שלי אבל מפאת הדימוי הזקן שנלווה למילה, נאסר עלי לפני שנים, לכנות אותה דודה שלי.) העמידה אותנו במקומנו –סבתא שלי עמדה בפני עצמה, אישיות מיוחדת ומעוררת השראה, ראויה למעמד מלבד היותה אשת רופא. אבל חייה של סבתא שלי מלמדים כי כל אחת עושה את הבחירות שלה ואנחנו לא יכולים לשפוט מה טוב יותר ומה עושה אישה חזקה יותר.
העסק של ההורים של סבתא שלי בארצות הברית
סבתא שלי נולדה בארצות הברית, בתקופה אחרת, בתקופה שבה לסיים תיכון היה נחשב הישג מרשים. מסקרן אותי מאד מי ומה הוביל אותה לבחור במסלול בו היא בחרה, האם היה זה אביה שדחף אותה והאמין ביכולותיה? האם הייתה זו האמביציה שלה? האם זו הייתה הדרך שלה לסלול את מסלול חיי וחיי בנותיה?

סבתא שלי, אסטל, נערה יפה ותמירה, סיימה תיכון והחליטה ללמוד באוניברסיטה. היא למדה תזונה, עוד בתקופה שזה היה מסלול של ביולוגיה וכימיה, בימים שהיו 2 ויטמינים בלבד. באותם שנים, נשים לא למדו ובטח שלא באוניברסיטה (בטח לא נשים יהודיות!!!), לא היה מצופה מהן להשכיל, הן היו צריכות לקרוא מגזיניי נשים ולמצוא בעל טוב. רק נערות "בעיתיות" חשקו בהשכלה.

סבתא סיימה אוניברסיטה וקיבלה את התואר הנחשק, אבל אז הגיע סבא. גבר כריזמטי, נאה, מלומד ונשא אותה לאשתו. הוא החליט שעולים לארץ ישראל וכך החליפה סבתא את חיי הנוחות שלה במדבר ישראלי, ללא מיזוג, ללא תנאים. אני זוכרת שהיא סיפרה שהיה לה קשה מאד, שלא היה בארץ כלום, אבל היא עמדה לצד בעלה.

במקום לעבוד במעבדה בארצות הברית ולהיות חתומה על מחקרים, היא ניהלה את המשרד והמרפאה של סבא שלי פה בתל אביב. במקום לגלות עוד ויטמינים ומינרלים היא כתבה מדור מתכונים לעקרות הבית בידיעות אחרונות ומעריב, במקום להקים משפחה בקרבת בית הוריה ואחותה היא גידלה שלוש בנות ביבשת אחרת.

הנשים החשובות בחיי: סבתא, האחות הצעירה ואמא
לא תשמעו מילים חמות על סבתא שלי, תמיד יספרו כמה סבא שלי היה אדם מיוחד, כמה אהבו אותו, כמה הוא ידע לזלול את החיים. סבא שלי תמיד גנב לה את ההצגה. היא עשתה את הלא יאמן והקריבה הכל בשביל הגבר שאותו אהבה, היא סבלה קשיים וחיים מורכבים רק בשביל להיות ביחד איתו.

מאז שהתחתנו היא חייה חיים של אשתו של... אותה נערה שכבשה את התואר, שהלכה נגד הזרם, שפרצה את הדרך לנשים אחרות שיבואו, מסגרה את התואר והחליפה אותו בסינר!

שלושת הבנות שלה, כולל אמא שלי הן נשים מאד עצמאיות, נשים בטוחות בעצמן, שיודעות שאין גבול, שכל חלום ניתן להגשים, ששום גבר לא יעמיד אותן בפינה. מאיפה הן יודעות את זה? מאמא שהחליפה את המעבדה במטבח? מאיפה אני ובנות הדודות שלי יודעות את זה? מסיפורי הגבורה על סבא שלי וסיפורי ההכפשה על סבתא?

איך יצא שהרגע ההיסטורי של סבתא מציב לנגד עיניי סתירות על עצמאות והעצמה נשית? איך סבא שלי הגיבור וסבתא שלי שחקנית משנה בעלילה של חיי משפחתי? מה גרם לסבתא שלי לבטל את עצמה וההישגים שלה ולהפוך לעזר כנגדו? ולמה לכל הרוחות אף אחד במשפחה לא רואה את הגבורה והאומץ שלה?

הנשים החשובות בחיי: דור שלישי ורביעי לשושלת
ואז הבנתי, אני לא יכולה לשפוט את החלומות של סבתא, אני צריכה לקבל אותם. אני צריכה להעריך אותה על היכולות הפנומנליות שלה, על האומץ וההתמדה ולקבל את בחירתה. להעריץ את סבתא שלי שלפני 70 שנה נלחמה על הזכות לקבל החלטות ולחלום את החלומות שלה לעצמה. היא בחרה את האושר שלה, היא בחרה את מסלול חייה וכל בחירה שעשתה עשתה מתוך עצמה ולא מתוך חולשה.

ולבנות השושלת, אם רק נצליח לראות את הכח ואת העצמה שהורישה לנו, גם אם לא נתנה לנו לבחור מתנות וצעצועים בחנות היא הורישה לנו את היכולת לבחור את מסלול חיינו.
*****
ובנושא אחר לגמרי, פנו אלי נשים רבות לגבי תאריכים נוספים לסדנאות. אז החלטתי שאני פותחת סדנא נוספת אחרי החגים.
אם אתן מעוניינות, אתן מוזמנות לשלוח מייל ובו התאריכים שנוחים לכן. אני אפתח את הסדנא רק בתנאי שיהיו מספיק נרשמות.
maya@maya-landau.com

3 תגובות:

  1. איזה יופי את כותבת

    השבמחק
  2. את מקסימה, ואני נזכרתבסבתא שלי שהיו לה כל כך הרבה חלומות ושלא עשתה קריירה אבל היו יכולות להיות לה לפחות חמש קריירות מפוארות במה שהיא עשתה מחוץ למסגרת של "עבודה", ובכלל- שלימדה אותי מה זה להיות אישה חזקה ודעתנית.

    השבמחק
  3. כתבת מאוד יפה ומאוד נכון , אז הנשים היו צריכות להחליף את את כל החלומות שלהם בחלום אחר לגמרי ולא כולם רואים עד כמה קשה ואמיצה ההחלטה הזו , גם עכשיו ישנן עוד נשים שעושות את ההחלטה הזו יום יום , אני עברתי להולנד בעקבות אהבה אבל אני לא צריכה להילחם כל הזמן על ההעצמאות שלי מכיוון שהבן זוג שלי מאוד מאמין בי ומאמין ביכולות שלי ומאוד תומך בי בהחלטה לעבוד ולהגשים את עצמי :-)
    מאוד ריגשת אותי !

    נעמי

    השבמחק