יום ראשון, 15 במאי 2011

שאלת השאלות- מי אני?

מי אני?
כאשר מקימים עסק אנו מקדישים זמן רב לתוכנית העסקית, לבחירת מיקום, לקנייה של סחורה וחומרי גלם ושוכחים משאלות חשובות שהן הבסיס להצלחה והבסיס לשיווק נכון של העסק. הנקודה הראשונה שבה יש להתחיל היא לשאול שאלות והשאלה הראשונה היא- מי אני?!

התברכתי, מגיל מאד צעיר ידעתי מה אני רוצה לעשות. כאשר ערוץ 2, הערוץ המסחרי הראשון בישראל, עלה לאוויר הרגשתי אופריה. הייתי מקליטה פרסומות ומנתחת אותן עם אחי הקטן. אני זוכרת את הפרסומת של מי עדן, בה שורה של גברים חסונים העבירו מכלי מים, אני זוכרת שהסברתי לו איך הפרסומת פונה לקהל המטרה, מחנכת שוק, מרגשת ופונה לאמוציות. כמובן בשפה של ילדה בת עשר. בגיל 12 כבר כתבתי את הקמפיין הראשון. תפוזינה השיקו את המשקה הקל, לקחו את מיץ התפוזים משולחן ארוחת הבוקר והוציאו אותו לרחובות החמים של ישראל. אז היו לי רעיונות, וכתבתי אותם. בעפרון, עם שגיאות כתיב, פניתי למנהל השיווק של יפאורה והצעתי לו לעשות שת"פ עם גלגל"צ שבדיוק היו הרדיו הצעיר והבועט בישראל. אני לא ארחיב בתכנית אבל הייתה כזו ואם יורשה לי לומר- די מבריקה אבל מנהל השיווק אפילו לא ענה בחזרה...
ידעתי מגיל מאד צעיר מה אני רוצה לעשות, מה אני אוהבת, במה אני טובה ובזמן שחברים שלי חיפשו תשובות ברחבי העולם אני כבר למדתי והתחלתי לעבוד בתחום.
השאלה הראשונה שאני שואלת את כל העסקים שאני פוגשת היא- מי אתה? תספר לי בשתי שורות מי אתה, מה אתה עושה, מה אתה שונה, למי אתה פונה וב- 2 שורות. עסקים שמתנהלים כבר חודשים ושנים לא מצליחים לענות לי על זה. הם אבודים. השאלה הזו היא קריטית והנקודה הראשונה בה מתחילים את העבודה על העסק. אני ממשילה את העסק לעץ, כאשר השורשים שלו איתנים באדמה, הוא בטוח בעצמו הוא יעמוד מול כל איתני הטבע, וכאשר השורשים חלולים ורקובים משב רוח קל יפיל אותו לקרקע.


הגדירו את השורשים שלכם- מי אני? מה מגדיר אותי? מה הערכים שלי? במה אני מאמין? אם הייתי אדם, איזה אדם הייתי? ומפה מה העסק שלי? מה ההגדרה שלו?
התשובות צריכות להיות לפי הגדרתי "חי"ר"- חדשניות, יצרתיות ורלונטיות לקהל המטרה.
האם שמעת כבר את הסיפור שלך במקום אחר? האם ההגדרה של העסק שלך מתאימה גם לעוד עסקים? מה בסיפור שלך מרמז לי על המוצרים שלך? גם אחרי שבדקנו וניסנו לענות על שאלת "מי אני?" חשוב לבחון האם הסיפור טוב ועומד בהגדרה של חי"ר. (בהמשך אסקור כמה סיפורי מותג ואדגים מי עשה חי"ר ומי החמיץ- תעקבו!)
שאלות קשות שבדרך כלל משתקות אותנו, אז אני מזמינה אתכם לשולחן העבודה, לחטט בסקיצות, לחפש את נקודות ההשראה, לכתוב, לכתוב, לכתוב ומשם יבואו התשובות.

תגובה 1: